Elcykeltest 2015 – Scott, BH Bikes och Benelli
Nyheterna bland elcyklar våren 2015 är många – utbudet av elcyklar har verkligen exploderat. I år har Dalakraft ett kunderbjudande på elcyklar från Scott, BH Bikes och Benelli genom deras återförsäljare i hela landet. Det är också några av de tillverkarnas elcyklar vi har provkört i årets elcykeltest.
Nyheterna bland elcyklar våren 2015 är många – utbudet av elcyklar har verkligen exploderat. I år har Dalakraft ett kunderbjudande på elcyklar från Scott, BH Bikes och Benelli genom deras återförsäljare i hela landet. Det är också några av de tillverkarnas elcyklar vi har provkört i årets elcykeltest.
Läs också:
- 10% rabatt – hitta återförsäljare för kunderbjudandet 2015
- Elcykeln ger en extra kick
- Så fungerar en elcykel
- Tänk på detta vid köp av elcykel
- 16 elcyklar i stort test från 2014
Benelli Classica
En klassisk elcykel som är en riktig skönhet. Snygg enkel och praktisk till ett bra pris. En detalj som skiljer sig från övriga elcyklar är att reglaget för hur mycket elassistans cykeln hjälper till med är ett vridreglage istället för knappar. Batteriet sitter snyggt integrerat i ramen vilket inte bara är estetiskt tilltalande, viktfördelningen blir bättre och cykeln känns lätt att hantera i förhållande till elcyklar med batteriet på pakethållaren. Cykeln finns med hjul på 26 eller 28 tum. Cykeln har Shimano Nexus växelsystem, 26-tumsversionen har 3 växlar och 28-tummaren har 7 växlar.
Drivsystem: Bennelli 250 W, framhjulsdrift
Batteri: 0,324 kWh (9 Ah/36 V)
+ elegant och snygg!
+ centralt placerat batteri gör att cykeln känns lätt
+ väl utrustad med lyse (som går på batteriet), skärmar, pakethållare, stöd och ringklocka
Ordinarie pris: 14.900 kronor för 26″ och 15.900 kronor för 28″
Läs mer om Benelli Classica.
BH Bikes
Elcyklarna från BH Bikes har vad vi kan se och känna samma grymma drivlina som förra årets modeller. De är snabba och starka vilket gör dem till förstahandsval för den som prioriterar snabbheten. Nytt för i år är fler cyklar i EVO-serien som har rundare och mer designade ramkonstruktioner än förra årets cyklar som ingick i NEO-serien. Batterier och laddning är också uppdaterad. Batterierna är mindre, men innehåller lika mycket energi. Batterierna behöver inte heller tas ur cykeln för att ladda och årets laddare är mindre och tysta (eftersom de saknar fläkt) jämfört med förra årets NEO-serie.
Evo Cross/Jet
Evo Cross
Evo Jet
Förra året hette denna cykel Neo Cross (hög ram) eller Neo Jet (låg ram) och hade en annorlunda ramkonstruktion och annorlunda batteri. Det vi skrev om den cykeln förra året stämmer fortfarande väldigt väl på årets modeller:
”Det här är cykeln som vi upplever som den snabbaste och mest lättrampade på asfalt. Om du exempelvis ska ersätta bilen på längre sträckor till och från jobbet med cykel så är det här en favorit! Låsningen av stötdämparen gör framgaffeln helt stum vilket är bra när man cyklar på asfalt, men det kan tyvärr inte göras från styret. Skärmar, pakethållare och belysning är inte standard, men går att eftermontera. 24 växlar, men hälften skulle räcka gott för oss. Färddatorn är av enklare modell och sitter ute på styret, vilket vi upplever som en nackdel jämfört med de centralt placerade displayerna på andra cyklar. Fäste för smartphone med möjlighet att styra cykeln från en app finns som tillbehör, men det hade vi inte möjlighet att testa. Cykeln är fantastisk som transportmedel.”
Det vi ställer oss lite frågande till i årets uppdatering är vikten. Enligt specifikationerna väger den mer i årets modell, utvecklingen borde gå åt andra hållet kan vi tycka. Förklaringen från generalagenten är att batteriet är något mindre sett till fysisk storlek, fast med samma energiinehåll och på bekostnad av högre vikt. Jaja, oavsett några gram extra så är det en favoritcykel när man vill fram snabbt! Cross och Jet är en av de bästa elcyklarna vi testat och dess största styrka är acceleration och snabbhet. Nyhet för i år är att batteriet kan laddas utan att man behöver ta det från cykeln.
Drivsystem: Neo RDS 250 W, bakjhulsdrift
Batteri: 0,432 kWh (12 Ah/36 V)
+ en av snabbaste elcyklarna på asfalt/landsväg (undantaget Nitro-modellerna som klassas som mopeder, läs mer nedan)
+ mjukgående och stark elmotor
+ relativt lättrampad även utan el
+ snygg design med batteri integrerat i ramen
+ kan laddas utan att ta loss batteriet
– svårläst färddator som inte är centralt placerad på styret
Ordinarie pris: 27 900 kronor
Läs mer om Evo Cross och Evo Jet
Evo City Wave
Liknar Neo City Light som vi testade förra året, men har något annorlunda design. En av de snabbaste klassiska elcyklarna, det överlägset bästa drivsystemet. Den har också det större batteriet, 12 Ah istället för 9 Ah som fanns på Neo City Light.
Det är nu ännu svårare att se att det är en elcykel eftersom batteriet är mindre och snyggt inbyggt i ramen. Motorn sitter dolt i bakre navet. Låg placering av batteriet ger låg tyngdpunkt och bra köregenskaper.
Cykeln passar perfekt för den som cyklar mycket och som vill komma fram snabbt, men fortfarande vill sitta bekvämt i upprätt ställning och kunna montera cykelkorg (tillbehör) och lägga väskan i.
Cykeln vi testade hade ett stöd som nästan inte gick att använda, man behövde balansera upp cykeln på plant underlag. Generalagenten har dock lovat att byta ut stödet till ett bättre på alla cyklar som säljs och har sålts, så det problemet är förhoppningsvis löst.
Drivsystem: Neo RDS 250 W, bakjhulsdrift
Batteri: 0,432 kWh (12 Ah/36 V)
+ mjukgående, stark och tyst elmotor
+ handbroms bak och fram
+ batteri med låg tyngdpunkt
+ batteri snyggt integrerat i ramen
+ välutrustad
+ stort batteri ger bra räckvidd
+ kan laddas utan att ta loss batteriet
– svårläst färddator som inte är centralt placerad på styret
(- stödet var värdelöst på den cykeln vi testade, men ska uppgraderas på alla cyklar som säljs)
Ordinarie pris: 26 900 kr
Evo 29er och Evo 27,5
Evo 27,5
Evo 29er
Två mountainbikes som är anpassade för skogen med rejäl dämpning i framgaffeln. Finaste komponenterna med bland annat Shimanos XT-växlar. En perfekt cykel för den som vill ut och motionera i skogen på ett roligare sätt! Skillnaden mellan 29er och 27,5 är hjulstorleken och att 29-tummaren har reglage för att låsa stötdämparen från styret, det saknas på Evo 27,5. Båda har det stora batteriet på 12 Ah.
Displayen till färddatorn sitter på vänster sida av styret vilket gör att man tappar lite av koncentrationen framåt när man behöver titta på den. Som alla elcyklar från BH Bikes har den en riktigt stark elmotor som går mjukt och fint utan ryckighet.
Drivsystem: Neo RDS 250 W, bakjhulsdrift
Batteri: 0,432 kWh (12 Ah/36 V)
+ mjukgående och stark elmotor
+ snygg design med batteri integrerat i ramen
+ lång stötdämpning för stökig skogsterräng
+ stötdämparlåsning från styret (gäller 29er)
– lätt att tappa blicken framåt när färddatorn är liten och inte sitter centralt
Ordinarie pris:
Evo 27,5: 29 900 kronor
Evo 29er: 32 900 kronor
Läs mer om Evo 29er och Evo 27,5
Neo Nitro – elcyklar som går i 45 km/h (moped klass 2)
För att en elcykel ska klassas som cykel får den ge elassistans i farter upp till 25 km/h. Nu finns det även elcyklar som går i 45 km/h, men de måste registreras som moped klass 2 och de omfattas av samma regler som en moped klass 2. Bland annat ska föraren ha förarbevis och godkänd hjälm samt trafikförsäkring. Man behöver dock inte registreringsskylt och man får köra på cykelbanor.
Den påläste undrar förmodligen hur de kan vara klassade som moped klass 2 då klass 2-mopeder får gå i max 25 km/h och dessa elcyklar kan köras med elassistans upp till 45 km/h. De går dock att köra i max 20 km/h utan att trampa, vilket är den hastighet som Transportstyrelsens regelverk tar ställning till, det regelverket omfattar ingen maxhastighet för pedalassisterad kraft. Transportstyrelsen har förmodligen haft ett dilemma att besluta vad som gäller då den här typen av elcykel hamnade mitt emellan reglerna för klass 1- och klass 2-mopeder. Till slut valde de att tolka de snabba elcyklarna som klass 2-mopeder vilket är tacksamt för långpendlare som kan få bättre flexibilitet, då får man till exempel köra på cykelbanor och man slipper ha registreringsskylt.
Dessa snabba elcyklar ställer högre krav på att respektera sina medtrafikanter, framförallt på trånga cykelbanor.
Neo Nitro Race
Den snabbaste landsvägselcykeln som vi testat, men den är ju också klassad som moped. Smala racingdäck och en elmotor som har dubbelt så hög effekt som övriga elcyklar (500 W jämfört med 250 W) gör den ruskigt snabb, inte bara i nedförsbackarna. Att komma i 45 km/h på dålig asfaltsväg eller grusväg kan vara förrädiskt, den här passar bäst på fina asfaltsvägen. För den som dagligen pendlar långt på bilväg eller trafikglesa cykelbanor kan detta vara ett bra alternativ till moped och bil.
Drivsystem: Neo RDS Nitro 500 W, bakhjulsdrift
Batteri: 0,432 kWh (9 Ah/48 V)
+ snabbast på landsvägen (klassad som moped)
+ snygg design med batteri integrerat i ramen
+ fabriksmonterad belysning
– svårläst färddator som inte är centralt placerad på styret
Ordinarie pris: 39 900 kronor
Läs mer om Neo Nitro Race
Neo Nitro 29:er
En mountainbike med 29-tumshjul och 500 W elmotor! Den här cykeln passar bättre för stökiga asfaltsvägar, grusvägar och stigar. Kanske en och annan endurofantast blir sugen att konvertera till el för att leka i skogen?
Drivsystem: Neo RDS Nitro 500 W, bakhjulsdrift
Batteri: 0,432 kWh (9 Ah/48 V)
+ snabbast på stig, grusväg och dåliga vägar
+ snygg design med batteri integrerat i ramen
+ fabriksmonterad belysning
– svårläst färddator som inte är centralt placerad på styret
Ordinarie pris: 39 900 kronor
Läs mer om Neo Nitro 29er.
Neo Nitro finns även i en modell mellan 29:er och Race som heter Neo Nitro Cross.
Scott
Scotts elcyklar finns i år med två olika drivsystem – Bosch och Shimano. Bosch-systemet är väl beprövat och hur funnits i många år och Shimano är det nya. Drivsystemen är väldigt snarlika, båda driver på vevpartiet och det är svårt att känna någon större skillnad när man trampar. Vi gillar dock Boschs display bättre, den är större och tydligare än Shimanos. Säljaren visade oss data om räckvidd i broschyrerna där det framgår att Bosch har något bättre räckvidd än Shimano, men det är inget vi kan bekräfta i praktiken. Scott skriver i sina broschyrer upp till 18 mil, men i praktiken är det upp till 8-10 mil. Säljaren berättade också att Shimano-systemet skulle växla mjukare, men vi hade svårt att märka någon skillnad i praktiken. Prisskillnaden mellan systemen är 1000 kronor till Shimanos fördel. Med tanke på att Bosch-systemet är ett av världens mest sålda elcykelsystem och har gott rykte så känns prisskillnaden mellan de olika system i lägsta laget eftersom vi inte märker några öppenbara fördelar med Shimanos system.
Scott E-SUB Tour 10 och 20
E-SUB är Scotts serie med riktigt vassa pendlingselcyklar. Välbyggda lätta elcyklar som är utrustade med skärmar, pakethållare och belysning fabriksmonterat. Allt är rejält och stadigt och samtidigt är cyklarna bland de lättaste på marknaden. Motor och batteri sitter centralt placerade på cykeln vilket gör att de upplevs som extra lätta att manövrera (undantag för modellerna med låg ram där batteriet sitter på pakethållaren). Cyklarna finns med hög ram, låg ram och ett mellanting som de kallar för solution (ej på bild nedan). E-SUB Sport har drivsystemet Bosch Performance som är Boschs värsting, i praktiken har vi dock svårt att märka någon skillnad på Performance och Active. E-SUB Tour 10 har Bosch Active och E-SUB Tour 20 har Shimanos drivsystem. Förra året skrev vi följande om Scotts cyklar med Bosch drivsystem:
”En komplett pendlingscykel som passar perfekt till den som vill ersätta bilresor med snabb cykling på asfalt eller grusväg. Det blir väldigt lätt att cykla snabbt och långt med den här cykeln. Batteri lågt på ramen och elmotor i vevpartiet ger låg och central tyngdpunkt som gör cykeln stabil med bra köregenskaper. Plus för att stabila stänkskärmar, pakethållare och lysen är förmonterade.”
Efter ett års erfarenhet med en Scott E-SUB i praktiken så kan vi understryka hur komplett och genomtänkt Scotts cyklar är. Förutom ett bra och pålitligt drivsystem och lätta stabila cyklar är det många smådetaljer som är värdefulla i vardagen. Till exempel att det finns ”bärögla” på batteriet (ej modellerna med batteri på pakethållaren), att batteriet är i storlek för att rymmas i en väska, att belysning enkelt slås på från styret, att det är samma nyckel till lås och batteri och att batteri inte behöver låsas fast med nyckel utan bara klickas i. På andra modeller där batteriet måste låsas fast genom att vrida nyckeln, är det lätt hänt att glömma det, vilket förr eller senare får konsekvensen att batteriet studsar ur sin hållare i ett gupp i en snabb nedförsbacke någonstans, vilket ju såklart inte är bra för batteriet. Dessutom har Boschsystemet en ljudlös laddare (utan fläkt) som är ungefär dubbelt så snabb som många av konkurrenternas.
Scott E-SUB Tour 10 med låg ram
Scott E-SUB Tour 20 med hög ram
Scott E-SUB Tour 20 med låg ram
Scott E-SUB Tour Sport
Drivsystem: Bosch Performance (E-SUB Sport), Bosch Active (E-SUB Tour 10) eller Shimano STEPS (E-SUB Tour 20)
Batteri: 400 Wh (36 Volt/11,1 Ah)
+ Starka och snabba elmotorer
+ Lättrampade även utan el
+ Central och låg tyngdpunkt på batteri och elmotor
+ Stort batteri ger bra räckvidd (räkna dock med max 8-10 mil i praktiken, inte 18 mil som det står i marknadsföringsmaterial)
+ Bra och tydlig färddator med räckvidd i olika körlägen (framförallt Boschsystemet)
+ Stabila stänkskärmar, pakethållare och belysning är fabriksmonterat
– Dåligt tajmade växlingar blir hårdare med denna typ av drivsystem (gäller både Bosch och Shimano)
Scotts cyklar finns i många olika kombinationer mellan ramtyper och med tre olika drivsystem, här är ungefärliga ordinarie priser:
Scott E-SUB 20 (med Shimano drivsystem): 25 995 kronor
Scott E-SUB 10 (med Bosch Active): 26 995 kronor
Scott E-SUB Sport (med Bosch Performance): 30 995 kronor
Scott E-Aspect 710, E-Aspect Contessa 720 och E-Spark 720
Förra året testade vi eldrivna mountainbikes från BH Bikes, i år har vi även haft möjlighet att testa några av Scotts el-MTBs. Det är fantastiskt roligt att köra i skogen med elassistarad mountainbike, nästan som att köra downhill fast utan nedförsbacke. Scotts cyklar är som vanligt lätta, välbyggda och har bra komponenter.
Det är framförallt tre saker som vi tycker är speciellt med Scotts el-MTBs, både positivt och negativt. Det första är att det blir ännu tydligare att centralt placerad drivenhet och batteri ger bra köregenskaper när man ska över stock, sten eller trottoarkanter. Cyklarna med motorn i bakre navet känns tyngre och det smäller lite hårdare mot tex en sten eller trottoarkant. Den andra är displayen, som är stor och tydlig och sitter mitt på styret. Det uppskattas extra mycket i skogen när man verkligen behöver fokusera framåt och inte kan titta ner på styret så länge utan att tappa kontrollen framåt. Det tredje är att dåligt tajmade växlingar blir sämre med drivsystem som lägger kraften på kedjan, det märks extra tydligt när man kör i kuperad terräng. Det är såklart en vana och handlar om hur duktig cyklisten är att planera sina växlingar, men när man missar så knakar det i kedjan på ett obehagligt sätt.
E-Spark, som är den heldämpade serien, är favoriten i skogen. Cykeln sväljer det mesta som kommer i ens väg och det är fantastiskt roligt! Contessa är en version med tjejer som målgrupp, Scott beskriver det som ”women’s inspired geometry”.
Drivsystem: Bosch Performance
Batteri: Batteri: 400 Wh (36 Volt/11,1 Ah)
+ lätta elcyklar med bra köregenskaper tack vare låg och central tyngdpunkt
+ tydlig och centralt placerad display och färddator
+ lång stötdämpning för stökig skogsterräng
+ lockout från styret för att låsa stötdämparna
– dåligt tajmade växlar ger obehagliga ljud i kedjan, vilket märks extra mycket i kuperad terräng
Ordinarie cirkapriser:
Scott E-Aspect 710 – 31 995 kronor
Scott E-Aspect Contessa 720 – 27 995 kronor
Scott E-Spark 720 – 33 995 kronor
Testet är utfört av Niklas Hagman, niklas.hagman@dalakraft.se