SkiStar satsar på elbilar i Sälen
Sälen är först ut med elbilar inom koncernen SkiStar. Två eldrivna skåpbilar har leasats på prov i två år.
Sälen är först ut med elbilar inom koncernen SkiStar. Två eldrivna skåpbilar har leasats på prov i två år. Bilarna ska testas för att se hur de klarar kylan och snön. Förhoppningen med testet är att byta ut delar av bilparken.
Efter satsningen på laddstolpar i Sälenfjällen som gjordes i samarbete med Elbil Dalarna, Dalakraft och Destination Sälenfjällen är nästa steg mot en grönare vinterdestination en satsning på elbilar. Det finns inga tidigare erfarenheter av eldrivna bilar på andra skidorter med nordiskt klimat och SkiStar har en unik möjlighet att prova sig fram. Testet görs i Sälen och fungerar det bra finns det möjligheter att införa eldrivna fordon på de andra fem destinationerna inom koncernen.
– Vi ser detta som en fullskalig förstudie, säger Per Granås, affärsområdeschef vid SkiStar.
Personalen har olika syn på elbilarna. Vissa är väldigt förtjusta och märker ingen skillnad mot en traditionell bil. En i personalen blev så imponerad att han redan beställt en egen elbil. Andra är lite mer tveksamma och tror att det kan vara svårt att ta sig fram med servicebilarna vintertid utan fyrhjulsdrift. SkiStar har räknat på hur kostnadseffektiva elbilarna är jämfört med bilar som drivs av fossila bränslen. Enligt deras beräkningar är elbilarna mer lönsamma.
– Vi åker så korta sträckor inom anläggningarna så det är mer gynnsamt med elbilar, säger Per.
Per har även ett personligt engagemang i energibesparing. Hemma på gården i Jossätra utanför Sälens by har han 56 kvadratmeter solceller på ladugårdstaket. Panelerna har han haft i nästan tre år. Investeringen började betala för sig redan första dagen och panelerna ger större effekt än vad som först utlovades av leverantören.
– Elen vi får från solcellerna täcker en tredjedel av vårt elbehov, säger Per stolt.
På den stora dalagården står en elbil som han har för privat bruk. Per berättar att det inte var ett helt enkelt beslut att avstå en kraftfullare fyrhjulsdriven bil för den mindre men miljövänligare elbilen. Men han säger att den överträffat förväntningarna, den går fint och tyst de tre milen till och från jobbet i Tandådalen. På gräsmattan bredvid elbilen åker en grön robotgräsklippare fram och tillbaka och håller gräset i trim. Både bilen och gräsklipparen laddas med el från solpanelerna och Dalakraft.
Redan efter den kommande vintern hoppas Per och hans kollegor på SkiStar att de vet vart det lutar gällande elbilarna. En sak är säkert, Per ser optimistiskt på framtiden och vill att elbilssatsningen faller väl ut.
I slutet av intervjun säger Per att det gäller att tänka sig för eftersom våra och världens resurser inte är oändliga. Det gäller att hitta saker som är genomförbara. Solcellerna, elbilen och gräsklipparen handlar inte om någon idealism utan om genomförbarhet.
– Det ligger inom ramen för vad det skulle kostat vår familj ändå, så då är det bara att köra, säger Per och ler.
Hör hela intervjun med Per Granås.