Så får du mer energi 2024

Har du ett nyårslöfte att hålla eller är du bara sugen på att få lite extra energi? Kul! Robin Andersson Nyberg är den personlige tränaren som vet hur du upptäcker rörelseglädjen och håller träningslusten uppe.  

Hur snabbt går det att få mer energi genom en mer aktiv livsstil? Det går väldigt fort, menar Robin Andersson Nyberg, personlig tränare på Friskis & Svettis.

– Känslan av att bli gladare kommer ofta redan efter det första träningspasset. Och så fort man får in rutinen och tycker att det är roligt är det en stor hälsofördel, framför allt för psyket, säger Robin.

Så mycket bör du motionera

Folkhälsomyndigheten rekommenderar vuxna att träna i minst 150 till 300 minuter per vecka i måttlig intensitet, eller minst 75 till 150 minuter i fysiskt hög intensitet. Vuxna bör också styrketräna två gånger i veckan, enligt Folkhälsomyndigheten. Robin Andersson Nyberg har dock ett enklare sätt att beskriva en god rutin.

– Du bör varva vardagsmotionen med ett par pass där man byter om och tar i på riktigt, säger han.

Enligt Robin är det viktigt att var och en utgår från sitt utgångsläge, och inte tar ut sig för hårt.

– Nyårslöften brukar komma av en anledning. Man vill ha en nystart, och det brukar bero på att man misslyckats med rutinen. Ofta har man då gått ut för hårt i början, säger Robin.

Robins bästa tips för hållbara träningsvanor

  1.  Sätt upp mål och delmål: Definiera ett mål som inspirerar dig och som du tycker är roligt att följa. Om du exempelvis vill hitta flåset och önskar att du kunde klara av att springa fyra kilometer utan att stanna, dela då upp sträckan i mindre delmål, som att först klara av en kilometer och sedan utöka till två kilometer. Det är bra att vara specifik.
  2.  Gör det lätt att göra rätt: Genom att bokstavligen skriva ner och schemalägga din träning skapar du ett tydligt åtagande. Det är skillnad att säga att du ska träna på onsdag och att skriva upp att du ska träna på onsdag. Sätt dig på söndagen och boka in dina träningspass och packa väskan dagen innan träningen. Det gör det lättare att hålla sig till sin rutin.
  3.  Ha kul! På elitnivå kanske man kan övervinna utmaningar genom mentalt fokus, men för gemene man krävs det glädje. Det bästa tipset är att hitta något du gillar och som du ser fram emot. Det kan vara något så enkelt och lättillgängligt som promenader.
  4.  Inspirera dig själv och andra: Vissa tycker att prylar är roligt, och det kan vara en motivationskälla. Investera i så fall i träningskläder som du gillar eller prova en pulsklocka för att mäta din aktivitet. Den som vill kan alltid använda träningsloggar och dela sina framsteg på sociala medier för att inspirera både sig själv och andra.
  5.  Träna tillsammans med andra: Dela dina träningsmål med vänner och bekanta. Att berätta för andra om dina planer ökar sannolikheten att du håller fast vid dem. Kanske hittar du en träningspartner som gör träningsupplevelsen mer givande och mindre stressig.
  6.  Var inte för hård mot dig själv: Undvik att vara för självkritisk. Var stolt över dina framsteg, stora som små. Du vill ha en glad och nyttig kropp livet ut. Inget förstörs ur ett helhetsperspektiv om du av någon anledning inte kan träna ett enstaka pass eller tvingas till frånvaro på grund av resor eller sjukdom.

Ska du ut och motionera i vintermörkret? Se till att ha med dig:

  • Mobiltelefon
  • Mössa och handskar – gärna i reflextyg
  • Dubbade och väderskyddade löparskor
  • Pannlampa
  • Reflexer
  • En pulsklocka är förstås inget måste, men den ger dig bra koll på framstegen, vilket kan vara inspirerande.
  • Att höras och synas är inte allt. Det är också bra om du själv kan höra. Därför rekommenderas du att lämna hörlurarna hemma.

Till fler artiklar om hållbart samhälle

Öppet

Ring oss

0771 48 80 00

Vi har öppet

Idag 10:00 - 14:00
Imorgon 8:00 - 21:00

Bli uppringd

Ange ditt telefonnummer så ringer vi upp dig så snart vi kan.