Konsumenträtt

Vi stödjer dina rättigheter som konsument. Här kan du ta del av de åtaganden vi som elleverantör har gentemot dig som kund. Nedan kan du läsa konsumentens rättigheter enligt Energiföretagen Sverige.

Information om konsumentens rättigheter

18 § Elleverantörer och nätkoncessionshavare som träffar avtal med konsumenter ska på sina webbplatser lämna tydlig information om

  1. konsumentens rättigheter,
  2. hur konsumenten ska gå till väga för att lämna klagomål,
  3. vilka organ konsumenten kan vända sig till för information eller tvistlösning, och
  4. oberoende användarrådgivning, där konsumenterna kan få råd om tillgängliga energieffektivitetsåtgärder och jämförelseprofiler.

På konsumentens begäran ska informationen lämnas på annat sätt.

Elleverantörer och nätkoncessionshavare ska på eller i samband med fakturor till konsumenter och, i de fall som anges i första stycket 1–3, i reklam som vänder sig till konsumenter antingen lämna den information som följer av första stycket eller hänvisa till att informationen finns på webbplatsen och på begäran tillhandahålls på annat sätt. Lag (2014:270).

Konsumentens rättigheter enligt 11 kap. ellagen

11 kap. 2 § ellagen ger konsumenten rätt att inte drabbas av avtalsvillkor som strider mot 11 kap. ellagen och som är till nackdel för konsumenten.

11 kap. 3-6 §§ ellagen ger konsumenten rättigheter i samband med avbrytande av överföring av el på grund av konsumentens avtalsbrott. Rättigheterna innebär att elnäts- och elhandelsföretagen enbart har rätt att avbryta överföringen av el under vissa särskilt angivna omständigheter och i enlighet med iakttagande av angivna rutiner.

11 kap. 7 § ellagen ger konsumenten rättigheter i samband med avbrytande av överföring av el av elsäkerhetsskäl med mera. Rättigheterna innebär en rätt, i de fall elnätsföretaget kan förutse annat än kortvariga avbrott i överföringen, att få information i god tid före avbrottet och på ett visst sätt.

11 kap. 8-12 §§ ellagen ger konsumenten rättigheter i vissa fall till skadestånd vid avbruten överföring av el. Rättigheterna innebär en rätt att få ersättning för skada i de fall avbrytandet av överföringen av el sker och elnätseller elhandelsföretaget härvid inte har uppfyllt bestämmelserna i 11 kap. 3-6 och 7 §§ ellagen. Rättigheten, avseende 11 kap. 3-6 §§, gäller även om konsumenten har framkallat avbrytandet av överföringen genom egen försummelse. Konsumenten har också rätt att få ersättning från elnätsföretaget för skada vid avbrott som inte beror på konsumentens försummelse. Rätten till ersättning i sistnämnda fall begränsas dock till sådana avbrott som har orsakats av omständigheter som ligger inom elnätsföretagets kontrollansvar. Vidare begränsas konsumentens rätt till ersättning, i nu angivna fall, till ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt annan förlust på grund av avbrottet. Ersättningen kan därutöver i vissa fall jämkas. Konsumenternas skadeståndsanspråk preskriberas två år från det att skadan inträffade.

11 kap. 13 § ellagen ställer krav på att avtal med elhandelsföretag ska innehålla viss information som konsumenten ska få innan avtalet ingås eller bekräftas. En liknande rätt har konsumenten i förhållande till elnätsföretaget, enligt 11 kap. 14 § ellagen, med den skillnaden att konsumenten inte måste få informationen innan avtalet ingås eller bekräftas.

11 kap. 15 § ellagen ger konsumenten rätt att inte missgynnas beroende på det betalningssätt som konsumenten har valt att använda vid betalning till elhandelsföretaget. Om elnätsföretaget erbjuder förskottsbetalning som en faktureringstjänst ska förskottsbetalningen grundas på den förväntade förbrukningen och inte omfatta alltför lång tid (vara skälig).

11 kap. 16 § ellagen ger konsumenten en rätt att av elhandelsföretaget i ett särskilt meddelande informeras om villkorsändringar. Meddelandet ska också informera konsumenten om rätten att säga upp avtalet. Villkorsändringarna får inte börja tillämpas förrän tidigast två månader efter att elhandelsföretaget skickade meddelandet till konsumenten.

11 kap. 17 § ellagen ger konsumenten rätt att få information från elhandelsföretaget om prishöjningar. Informationen ska lämnas på den första fakturan som skickas sedan prishöjningen har genomförts. Av informationen ska framgå när prisändringen trädde i kraft och hur priset ändrats.

11 kap. 18 § ellagen ger konsumenten en rätt att på elnäts- och elhandelsföretagets webbplatser få information om sina rättigheter, hur konsumenterna ska gå till väga för att lämna klagomål, vilka organ konsumenten kan vända sig till för information eller tvistlösning samt var konsumenten kan få oberoende användarrådgivning. Konsumenten har även rätt att, efter begäran, få sådan information på annat sätt. På eller i samband med fakturor samt i reklam ska konsumenten också få sådan information som framgår av 11 kap 18 § ellagen.

11 kap. 19 § ellagen ger konsumenten rätt att byta elhandelsföretag utan kostnad samt att i samband härmed få en slutfaktura från elhandelsföretaget inom sex veckor från det att leveransen upphörde.

11 kap. 20 § ellagen slår fast att elhandels- och elnätsföretag ska ha fastställda rutiner för hantering av klagomål från konsumenter.

11 kap. 21 § ger konsumenterna rätt att få lämplig information (till exempel om mätarens funktion) från elnätsföretaget i samband med att nya mätare installeras.

Klagomålshantering

Klagomål ställs i första hand till Dalakrafts kundservice på 0771 48 80 00 eller till info@dalakraft.se. Utmynnar detta inte i någon uppgörelse är nästa steg att kunden lämnar en skriftlig reklamation via e-post till info@dalakraft.se eller per post till Dalakraft AB, Box 4, 782 21 Malung. Har kunden ersättningsanspråk skall även detta anges i den skriftliga reklamationen.

Till hjälp för dig som kund kan nämnas kommunens Konsumentrådgivare samt Konsumenternas energimarknadsbyrå.

Instanser för anmälan är Allmänna Reklamationsnämnden, Elmarknadsinspektionen och Allmän domstol.

Allmänna reklamationsnämnden och Energimarknadsinspektionen

Information om den kontaktpunkt som regeringen utser samt vilka möjligheter som finns för en konsument att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden och Energimarknadsinspektionen.

Kontaktpunkt som regeringen utser

Regeringen har i dagsläget ännu inte utsett den kontaktpunkt som anges i ellagens förarbeten. Med största sannolikhet är det Konsumenternas energimarknadsbyrå som utses till kontaktpunkt. Mer information om Konsumenternas energimarknadsbyrå finner du på www.energimarknadsbyran.se.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Konsumenten kan vända sig till ARN för att pröva tvister mellan konsumenter och elnäts- respektive elhandelsföretaget som rör en vara, tjänst eller annan nyttighet som näringsidkaren har tillhandahållit konsumenten (konsumenttvister). ARN rekommenderar en lösning av tvisten. ARN prövar även tvister om skadestånd mellan fysiska personer och juridiska personer eller enskilda näringsidkare, om den fysiska personens anspråk på skadestånd helt eller delvis kan komma att omfattas av motpartens ansvarsförsäkring och skadan inte uppkommit i samband med den fysiska personens näringsverksamhet. ARN rekommenderar en lösning av tvisten. Konsumenten kan därutöver vända sig till ARN för att få information om nämndens praxis. Mer information Allmänna reklamationsnämnden finner du på www.arn.se.

Energimarknadsinspektionen

Konsumenten kan vända sig till Energimarknadsinspektionen för prövning av villkor och pris för anslutning till det koncessionspliktiga elnätet. Konsumenten kan också vända sig till Energimarknadsinspektionen med en anmälan om att elnätsföretaget inte följer bestämmelser som omfattas av nätmyndighetens tillsyn. Om konsumenten har ett intresse i saken ska Energimarknadsinspektionen fatta ett beslut i ärendet inom två månader från att anmälan kom in till myndigheten. Beslutet innebär en bedömning av om Energimarknadsinspektionen ska gå vidare med ärendet inom ramen för den vanliga tillsynsverksamheten. Därutöver prövar Energimarknadsinspektionen tvister om kostnad för mätning och beräkning av överförd el i uttags- och inmatningspunkter, ersättning för inmatning av el samt nättariffer för mindre produktionsanläggningar. Mer information om Energimarknadsinspektionen finner du på www.ei.se.

Konsumentens rätt till oberoende användarrådgivning

Konsument kan med fördel vända sig till kommunens energirådgivare för att få en oberoende användarrådgivning och få råd om tillgängliga energieffektivitetsåtgärder och jämförelseprofiler.

  • Elavtal i flytten
  • Förnya ditt elavtal
  • Dalakraftappen
  • Så funkar Dala Elfond
  • Så funkar elmarknaden
  • 100% grön el
  • Husjouren
  • Dalatrygg
  • Miljötillval – Ren vindel
  • Vindandelar
  • Bredbandssupport
  • Driftinformation bredband
  • Installation av bredband
  • WPS
  • Ladda på vägen
  • Skattereduktionen Grön teknik
  • Sälj din överskottsproduktion
  • Dala Solspar
  • Om solceller
  • Batteri – lagring av el
  • Kunderbjudanden
  • Dalakrafts sponsring
  • Stipendiet ung dalakraft
  • Föreningsel
  • Dalarna Hockey Camp
  • Avtalsvillkor
  • Konsumenträtt
  • Övergångspris
  • Press
  • Våra ägare och styrelsen
  • Miljöpolicy
  • Integritetspolicy
  • Ursprungsmärkning av el