dalakraft.se använder cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du användandet av cookies.Jag accepterar

Fem steg till full laddning

Att byta till elbil innebär mer än att byta bränsle, det handlar om att ändra beteende. Det menar Nathalie Kinell på laddföretaget Bee, som jämför elbilsladdning med att ladda telefonen. Vi har samlat fem saker du behöver känna till för att ladda hemma, på stan och på resan.

– Elbilsägaren måste sudda ut beteendet att åka till macken. Med elbil gäller det att på bästa sätt kunna ta sig till nästa parkeringsladdning. Elbilen fyller på när du inte kör den och det jämförs bättre med att ladda mobiltelefonen än att tanka en bensinbil, säger Nathalie Kinell som är marknadschef på Bee.

När man börjar sätta sig in i att välja laddbox väcks ofta många frågor.

– Det handlar om effekt, fast eller avtagbar kabel, huvudsäkringar och mycket mer. Svaren är lika många som antalet hushåll och bilar. Även garageuppfarten, parkeringsplatsen och laddluckans placering på bilen kan avgöra, berättar Nathalie.

Hennes råd till den som undrar är att kontakta Dalakraft, där kan man få svar på de flesta frågor, lovar hon.

En laddbox ska installeras av en behörig installatör som drar el direkt från fastighetens elcentral.

En laddbox kopplad mot dynamisk lastbalansering innebär att laddboxen hela tiden mäter hur mycket ström huset förbrukar och använder det som finns kvar till att ladda elbilen, utan att överbelasta någon säkring. Det innebär att husets övriga elförbrukare som ugn, tvättmaskin och bastu får högre prioritet. Lastbalanseringen (energimätaren) känner sedan av hur mycket ström som finns över för att ladda din elbil. Man kan säga att laddboxen balanserar dynamiskt och du  undviker att säkringarna löser ut, samtidigt som du optimerar din laddning.

På resan då? Idag finns det flera leverantörer av publik laddning och marknaden kan vara lite svår att överblicka. Än en gång kommer jämförelsen med mobiltelefoni till pass.

– När mobiltelefoni var nytt och du åkte utomlands kunde du ringa och sms:a som vanligt mot att du betalade en roamingavgift till din vanliga operatör. Den priskänslige köpte istället ett lokalt kontantkort. Lite på samma sätt funkar dessa tjänster: åker du på långresa med din elbil får du antingen bli kund hos flera olika leverantörer eller betala extra. Marknaden är fortfarande ung och vi kommer säkert se en stor utveckling framöver, säger Nathalie.

LITEN LADDSKOLA

1) Ladda hemma eller på jobbet

Primärladdning eller normalladdning innebär att bilen laddar där den står parkerad, hemma eller på arbetsplatsen. På dessa ställen är det smart med en laddlösning i form av en laddbox. Bor du i villa kan du enkelt beställa en box, men den som bor i flerfamiljshus får kontakta fastighetsägare eller bostadsrättförening och kan behöva gå ihop med grannar för att påverka. På arbetsplatsen kan du gå ihop med kollegorna om arbetsgivaren ännu inte erbjuder laddmöjligheter.

Ett grundtips är att satsa på en smart, uppkopplad box. Bra att känna till är att alla som köper en laddbox kan få skattereduktion för grön teknik, ett avdrag direkt på fakturan på halva kostnaden. Nästa steg är att fundera över vilken effekt du behöver. Enfas räcker för en laddhybrid men kanske vill du redan nu förbereda för framtiden och välja trefas?

2) Undvik att ladda i vanligt vägguttag

Elsäkerhetsverket och försäkringsbolag avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag eftersom dessa inte är dimensionerade för att ladda över längre tid och kan orsaka brand. Det går att ladda i eluttaget i nödfall, om du är på besök hos någon där du måste ladda. Se då till att skruva ner effekten och undvik att använda förlängningssladd.

3) Ladda på stan eller på resa

Idag sker max 10 procent av laddningarna på publika laddstationer. Det smidigaste sättet att få tillgång till publika laddpunker är genom laddföretagens egna appar. Att ladda ner och börja använda en ladd-app är gratis och många elbilsägare har flera appar för att ha så stort urval som möjligt, eftersom det inte finns en enda som samlar alla platser. Det är lätt att bli kund, du identifierar dig via appen och betalar bara för det du använder. På resa kan du behöva planera lite extra genom att hitta passande laddpunkter längs färdvägen.

(Några elbilsföretag erbjuder sina kunder att ladda via deras egen tjänst, oavsett vilket företag som äger laddstolpen. Bekvämt men vanligtvis lite dyrare för dig som konsument.)

4) Hur lång tid tar det?

Exakt hur lång tid det tar beror på en rad faktorer, som batteriets storlek, effekt på laddaren och hur mycket ström bilen kan ta emot. Ett helt tomt batteri kan ta emot mycket ström men ju mer fulladdat det är, desto långsammare går det. Att snabbladda på vägen ska inte jämföras med traditionellt tankbeteende där man fyller upp hela tanken. Snarare laddar man precis så mycket bilen behöver för att ta sig fram tills nästa parkeringsladdpunkt, för när bilen väl står parkerad spelar det mindre roll hur lång tid det tar.

5) Vad kostar det?

Att ladda hemma i villa kostar lika mycket som all annan elförbrukning och styrs av ditt elavtal. Har du en laddplats på jobbet eller till lägenheten bestämmer arbetsgivaren eller fastighetsägaren priset, det brukar ligga på runt 1,50-2 kronor per kWh vilket är lite dyrare än att ladda i villa men billigare än fossilt bränsle. Publik laddning delas upp i AC-laddning som går långsammare och DC-laddning som är snabbladdning. AC-laddning kostar runt 2,50-3,50 kronor per kWh och DC runt 5 kronor.


LÄS MER OM LADDNING OCH ELBILAR

Beställ din egen laddbox

Stängt

Ring oss

0771 48 80 00

Vi har öppet

Idag 10:00 - 14:00
Imorgon 8:00 - 21:00

Bli uppringd

Vi kontaktar dig så snart som möjligt eller på den tidpunkt du önskar.