dalakraft.se använder cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du användandet av cookies.Jag accepterar
Hållbarhet är viktigt, det tycker de allra flesta. Men inte på bekostnad av vår bekvämlighet. Källsortering, det ställer vi upp på. Men sluta flyga? Nja, en och annan semesterresa vill vi nog kunna unna oss. Det är en vanlig inställning.
Tillsammans med Kairos Future har vi undersökt vilka trender och värderingar som styr energikonsumenternas val. Få har starka åsikter om själva produkten, här förlitar de sig på leverantören, men inställningen till miljö, ekonomi, enkelhet och kontroll går isär.
Undersökningen mynnade ut i fyra olika personlighetstyper – Status Svenne, Medvetna Malin, Jordnära Jenny och Låt-gå Lasse. Vilken typ är du?
Den största kundgruppen, 40 procent, värderar materiell trygghet högt och tycker det är viktigt med kontroll på både ekonomi och energi. Status Svenne är intresserad av energifrågor kopplade till boendet, men drivs mer av pengar än miljö. Det är ofta en lite äldre man, med bil och villa.
För Medvetna Malin är kontroll viktigare än enkelhet. Ofta är hon en ung tjej som känner oro för planetens framtid. Hon är ideologiskt driven, miljöengagemanget är en del av identiteten. Kundgruppen är liten, 16 procent, men tros få allt större betydelse i framtiden.
Miljö prioriteras framför pengar för Jordnära Jenny, som är i 30-plus-åldern. Hon har ofta småbarn och är mitt i karriären. Det är viktigt med enkla lösningar i den hektiska vardagen – energifrågor känns svåra och dyra. Den här gruppen står idag för 21 procent.
23 procent av kunderna prioriterar energi- och miljöfrågor lågt. De vill slippa engagera sig och ser helst att någon annan tar hand om komplicerade frågor. Låga utgifter är viktigt för att få pengar över till egna intressen, eller för att få det att ”gå runt”. Låt-gå Lasse bor ofta i en hyreslägenhet i en större stad.
Vi kontaktar dig så snart som möjligt eller på den tidpunkt du önskar.