Integritetspolicy

Dalakraft värnar om din personliga integritet. Det är viktigt för oss att du som kund känner dig trygg i att lämna dina personuppgifter till oss. Nedan förklarar vi hur vi samlar in och använder dina personuppgifter. Vi beskriver också dina rättigheter gentemot oss och hur du kan använda dem.

Om oss

Dalakraft bildades av lokala elnätsföretag i Dalarna och sedan avregleringen av elmarknaden 1996 är kärnverksamheten elhandel. Dalakraft har kontor i Malung, Rättvik och Falun.

Dalakraft är elhandelsföretaget med utmärkt service, bra öppettider och konkurrenskraftiga elpriser. Vi säljer el, solpaneler, laddlösningar för elbil och bredband till privatpersoner och företag i hela Sverige.

Vår filosofi är att finnas nära våra kunder och för oss är närhet mer än fysiska avstånd. Det är också trygghet, omsorg och pålitlighet.

Dalakraft är ett kommersiellt elhandelsbolag med både privatpersoner och företag som kunder. Bolaget är ett dotterbolag till Jämtkraft AB. Vi använder dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig relevanta tjänster och information samt för att uppdatera dig på specifika ämnesområden. Din integritet är viktig och denna dataskyddspolicy beskriver all relevant information om vilka personuppgifter som samlas in, varför vi gör det och vilka rättigheter du har, så att du kan skydda dina rättigheter enligt gällande regelverk om dataskydd.

Om du har frågor eller synpunkter som gäller vår integritetspolicy är du välkommen att vända dig direkt till oss.

Kontaktuppgifter

Dalakraft AB (Org.nr 556132-9466)
Riksvägen 15, 795 32 Rättvik
Mejl: info@dalakraft.se
Telefon: 0771 48 80 00

Jämtkraft-koncernen har även utsett ett dataskyddsombud (Data Protection Officer – DPO). Du kan också lämna ett klagomål eller kontakta Integritetsskyddsmyndigheten Imy.

Information om behandling av personuppgifter

Beroende på om du är privatperson eller kontaktperson på ett företag så arbetar vi lite olika. Om du arbetar på ett företag som är relevant för vår marknadsbearbetning kan detta ske t.ex. via LinkedIn och din arbetsgivares webbplats. Oavsett så samlar vi inte in information om dig, såvida du inte har lämnat ut dina personuppgifter på eget initiativ, eller om du, eller myndigheter har publicerat information öppet på internet.

Beroende på om du bara besöker vår webbplats, interagerar med oss i sociala medier eller använder Mina sidor/vår app, mäter och spårar vi lite olika. Se mer nedan. Du kan dock alltid vara säker på att vi är varsamma med personuppgifter, inklusive det som kallas “indirekta personuppgifter” och alltid försöker minimera vad som samlas in, vilka som har tillgång till det, och vad vi använder det till.

Dina rättigheter

När vi behandlar dina personuppgifter hos oss har du vissa rättigheter. Det kan till exempel vara att be om ett registerutdrag eller få dina uppgifter rättade. Här går vi igenom vilka rättigheter du har och hur du gör om du vill använda någon.

Begära tillgång till dina personuppgifter

Vid en begäran, ska vi bekräfta om vi behandlar dina personuppgifter och ge information om hur. På begäran kan du också få ut en kopia av dina personuppgifter.

Begära korrigering av personuppgifter som vi lagrar

Genom att ha tillgång till personuppgifter kan du säkerställa att de är riktiga. Det betyder att du också kan begära att icke fullständig eller felaktig data blir rättad. Vi kan behöva verifiera riktigheten i de nya uppgifterna du tillhandahåller. Viss data kan behöva behandlas historiskt, dvs kan inte alltid korrigeras fullt ut. Vissa personuppgifter kan du också på egen hand korrigera i Mina sidor/appen.

Begära borttagning av dina personuppgifter

Du kan be om att få dina personuppgifter, som vi inte har någon rättsligt grund att lagra, att bli raderade. Med rättslig grund menas att annan lagstiftning eller avtal oss emellan gör att vi inte får eller kan radera din data. Du kan exempelvis inte begära att vi raderar din faktura-adress men fortsätter att leverera el till dig.

Du kan också be oss om att radera din data, om du framgångsrikt utnyttjat din rätt att invända mot behandlingen (se nedan), och om vi skulle ha samlat in dina personuppgifter på ett otillåtet sätt, eller om vi är skyldiga att radera dina personuppgifter enligt gällande lag. Notera att vi inte alltid kan godkänna din begäran om borttagning på grund av särskilda rättsliga grunder, som vi vid ett sådant tillfälle, kommer meddela till dig. Om dina personuppgifter har blivit raderade är det inte möjligt att återskapa dina personuppgifter. Det är ditt ansvar att spara dina personuppgifter innan de raderas.

Invända mot behandling

Du kan invända mot behandlingen av dina personuppgifter när vi baserat behandlingen på en intresseavvägning (eller en intresseavvägning av en tredje part), och det är något med din särskilda situation som gör att du har en invändning mot behandlingen, av skäl att det påverkar dina grundläggande rättigheter och friheter. I vissa fall, kan vi visa att vi har legitima skäl att behandla dina personuppgifter som åsidosätter dina rättigheter och friheter.

Begära begränsning

Du kan begära begränsning av vår behandling av dina personuppgifter till dess vi har visat övertygande rättsliga grunder för behandlingen. Det möjliggör att du kan begära och i vissa fall stoppa behandling av dina personuppgifter:

  • Om du vill att vi ska fastställa uppgifternas riktighet
  • När vår behandling av data inte är tillåten, men du inte vill att den ska raderas
  • När du har behov av det, även om vi inte längre behöver det för att utöva eller försvara rättsliga åtgärder
  • Om du har invänt mot behandlingen av dina personuppgifter, men vi behöver verifiera att vi har tydliga rättsliga skäl för behandlingen.

Begäran om att invända mot automatiserat beslutsfattande och profilering

Du har rätt att inte vara föremål för endast automatiserad behandling av dina personuppgifter, inklusive profilering, som påverkar dig, om inte sådan behandling är nödvändig för att ingå och fullgöra kontraktet mellan dig och Dalakraft eller om du gett ditt uttryckliga samtycke för sådan behandling. Du har därför rätt att invända mot sådant automatiserat beslutsfattande eller profilering.

Begäran om överföring

Du kan begära att dina personuppgifter ska överföras till dig eller till en tredje-part. Vi kommer tillhandahålla dig, eller till tredje-parten som du valt, dina personuppgifter på ett strukturerat, vanligt använt format som en dator kan läsa, under förutsättning att den begärda informationen är tillhandahållen av dig, är behandlad med anledning av fullgörande av avtal eller baserad på samtycke, och under förutsättning att behandlingen av personuppgifter utförs på automatiserade sätt.

Återkalla samtycke

När vi behandlar uppgifter om dig med stöd av samtycke, har du rätt att återkalla ditt samtycke när som helst. Om du återkallar ditt samtycke finns risken att vi inte kan erbjuda vissa produkter och tjänster. Observera också att vi i vissa fall inte kan identifiera just dig som exempelvis en unik besökare på webbplatsen. Vid ett återkallande av samtycke gäller det från och med då. För att radera tidigare data om exempelvis användande av webbplatsen där vi inte kan identifiera dig, kommer vi att behöva fråga dig om mer specifik information.

Rätten att klaga

Om du inte är nöjd med hur vi har behandlat din fråga ska du i första hand kontakta oss på info@dalakraft.se. Om du ändå inte är nöjd med vårt svar kan du ha rätt att klaga till Integritetsskyddsmyndigheten Imy.

Informationssäkerhet

Dalakraft skyddar dina personuppgifter genom både fysisk och virtuell åtkomst och åtkomstkontroll. Det innebär att vi arbetar aktivt för att skydda våra kunder och besökare mot obehörig åtkomst, ändring, yppande eller förstörelse av information som vi förvaltar. Specifika säkerhetsåtgärder:

  • Vi krypterar vår hemsida med SSL.
  • Vi granskar årligen våra rutiner för insamling, lagring och behandling av data, inklusive fysiska säkerhetsåtgärder, i syfte att skydda mot obehörig åtkomst till system.
  • Vi uppdaterar kontinuerligt personuppgifter som inte längre är aktuella.
  • känslig information om kunder som ligger lagrad i vår kunddatabas krypteras.

‍Automatiserade individuella beslut

Inga automatiserade individuella beslut äger rum.

Ändring av policys

Dalakraft AB förbehåller sig rätten att ändra våra policys när som helst för att hålla oss uppdaterade med omvärldsutvecklingen och vid var tid gällande lagstiftning. Senaste datum för uppdatering finns att finna vid varje policy.

 

Denna policy fastställdes av Dalakraft AB den 21 mars 2024.

Öppet

Ring oss

0771 48 80 00

Vi har öppet

Idag 08:00 - 21:00
Imorgon 08:00 - 21:00

Bli uppringd

Ange ditt telefonnummer så ringer vi upp dig så snart vi kan.