Integritetspolicy för Mina sidor och appen

Som kund till Dalakraft har du möjlighet att få fördjupad information om dina avtal, din förbrukning och din relation till oss genom Mina sidor och vår app. Där hittar du också olika typer av erbjudanden från våra samarbetspartners.

Viktig information om ditt samtycke

När du först loggar in på Mina sidor eller i appen får du möjlighet att välja vilken typ av spårning och behandling du samtycker till. Vi informerar dig när du ska göra dina val, men vill vara tydliga även här, med att dina samtyckesval gäller både Mina sidor och i appen. Det har dels en teknisk orsak där spårningen i app och inloggat läge sker i samma plattform, dels en praktisk orsak då du inte kan logga in i appen utan att ha ett konto på Mina sidor: de två hänger ihop och du måste vara kund till oss för att kunna logga in. 

Dalakraft AB (”Dalakraft”, ”vi” eller ”oss”) värnar om din personliga integritet. Det är viktigt för oss att du som kund känner dig trygg i att lämna dina personuppgifter till oss. Nedan förklarar vi hur vi samlar in och använder dina personuppgifter. Du kan läsa mer om dina rättigheter gentemot oss och hur du kan använda dem på vår övergripande informationssida för integritetsskydd.

Vad är personuppgifter?

Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Vi på Dalakraft med organisationsnummer 556132–9466 är personuppgiftsansvarig för de uppgifter som du ger till oss eller som inhämtas av oss.

Vad är det för information?

Vi samlar in information i samband med förfrågningar, beställningar, avtal – helt enkelt när vi behöver det för att leverera en tjänst eller produkt. Vi behandlar de personuppgifter vi behöver för att kunna utföra uppdraget, exempelvis namn, faktura‐ och leveransadress, e‐postadress och mobiltelefonnummer, men kan även koppla dessa till indirekta personuppgifter så som din aktivitet i appen eller på Mina sidor. Vilka personuppgifter vi behandlar, samt syfte, framgår nedan. Du kan också läsa mer ingående om cookies och spårning i vår cookiepolicy.

Varför samlar vi in information?

Vi behöver informationen för att tillhandahålla, utföra och förbättra våra tjänster och produkter. Vi samlar bara in personuppgifter då det finns stöd för det i gällande dataskyddslagstiftning. Det kan till exempel vara för att du vill:

  • Bli/vara kund hos oss.
  • Få en offert på en tjänst eller produkt.
  • Köpa en tjänst eller produkt.
  • Prenumerera på ett nyhetsbrev.

Med vårt berättigande intresse som grund behandlar vi dina personuppgifter för följande ändamål data för fler ändamål, till exempel:

  • Marknadsföring och profilering, det vill säga för att kommunicera relevanta erbjudanden till våra kunder.
  • Att bibehålla en god kundkontakt.
  • För att utveckla och förbättra våra tjänster och produkter.
  • Statistik och analyser, med hjälp av våra leverantörer som utför analystjänster för vår räkning. Analysen utförs med en kombination av vår egen data (t.ex. över din elförbrukning), personuppgifter du angivit till oss, och indirekta personuppgifter kopplade till din användning av Mina sidor och appen. Detta för att vi ska kunna dra slutsatser om din förbrukning och ge dig relevanta rekommendationer och erbjudanden. Personuppgifterna behandlas av oss under tiden du använder Mina sidor och/eller appen och i 14 månader efter att du avslutat ditt konto.

För de personuppgifter vi behandlar för analys av din användning av vår app inhämtar vi ditt samtycke när du besöker vår app eller Mina sidor. För att kunna inhämta personuppgifter för analys enligt nedan använder vi cookies och/eller liknande tekniker. I vår cookiepolicy förklarar i mer i detalj hur detta går till.

Vi analyserar hur du använder vår app med hjälp av cookies. Vi gör detta för att förbättra appens funktionalitet, för att anpassa appen så att den passar våra användare och för att kunna dra slutsatser om våra användare. För att göra detta använder vi en analystjänst från Google som identifierar din enhet för att skilja din enhet från andra användare och för att bekräfta mönster i hur vår app används.

Användningen av det här verktyget innebär att vi kommer överföra dina personuppgifter utanför EU/EES. När vi överför personuppgifter till ett land utanför EU/EES görs detta med stöd av EU-kommissionens standardavtalsklausuler eller med stöd av EU-kommissionens beslut om adekvat skyddsnivå.

Följande personuppgifter behandlas för att analysera hur vår app används:

  • Information om hur du använder appen, exempelvis vad du klickar på, hur länge du använder appen och vad du tittar på.
  • Information om din enhet, webbläsare och operativsystem.
  • Information om hur många gånger du har besökt appen vilket ger oss underlag för att räkna antal besökare på appen totalt.

Personuppgifterna samlas in från din enhet (exempelvis mobil, dator eller surfplatta) när du använder vår app eller loggar in på Mina sidor. Personuppgifterna behandlas så länge du är kund hos oss och därefter i enlighet med gällande lagstiftning. Kompletterande indirekta personuppgifter behandlas av oss i 14 månader efter avslutat konto.

Det finns även andra lagkrav som vi måste följa som kan vara grund till behandling av data, exempelvis bokföringslagen.

Det finns också möjlighet för dig att lämna samtycke till behandling i vissa fall då inget av ovanstående gäller.

Av vem behandlas uppgifterna?

I första hand behandlas dina personuppgifter av oss. I vissa fall delar vi dina personuppgifter.

  • Om du använder vår app eller Mina sidor och lämnar ditt samtycke behandlas dina personuppgifter av de analystjänster som tillhandahålls av Google som vi använder oss av.
  • Om du använder analysfunktionen i vår app delar vi dina personuppgifter som du tillhandahåller till oss genom appen med våra leverantörer som utför analystjänster för vår räkning. 

Dina rättigheter

Du har långtgående rättigheter som privatperson. Vi beskriver dem på vår huvudsida för integritetsskydd.

I de fall vi hänvisar till berättigat intresse har en intresseavvägning gjorts för att motivera att vår behandling äger företräde före din rätt till privatliv. I sådant fall behandling inte kan motiveras så görs den inte. I andra fall hänvisar vi till avtalsstöd och andra lagkrav som kan vara till grund för behandling av data, exempelvis bokföringslagen.

I tredje hand hänvisar vi till samtycke som du själv ger när du loggar in på Mina sidor eller i appen. Vid väsentliga förändringar i våra insamlings/behandlingsmetoder eller i våra policys ber vi dig alltid att uppdatera ditt samtycke. Du har också alltid rätt att återkalla eller ändra ditt samtycke genom att kontakta oss på info@dalakraft.se.

Om du som konsument anser att behandlingen av dina personuppgifter strider mot dataskyddsförordningen GDPR har du rätt att lämna klagomål till oss i första hand och IMY – Integritetsmyndigheten – i andra hand.

Kontakt

Dalakraft AB, Riksvägen 15, 795 32 Rättvik
Telefon: 0771 48 80 80 (växel)
Mejl: info@dalakraft.se

Dalakraft AB har utsett ett dataskyddsombud som du når via växeln.

 

Denna policy fastställdes av Dalakraft AB den 21 mars 2024.

Stängt

Ring oss

0771 48 80 00

Vi har öppet

Idag 8:00 - 21:00
Imorgon 10:00 - 14:00

Bli uppringd

Ange ditt telefonnummer så ringer vi upp dig så snart vi kan.