Morgondagens viktlösa och effektiva batterier är här
Det nyutvecklade så kallade strukturella batteriet lagrar energi ”viktlöst” och kan reducera elbilens massa med upp till 30 procent – och därmed sänka energiförbrukningen rejält. Framtidens energilagring är här.
Det viktlösa ligger i att det strukturella batteriet, till skillnad från ett vanligt batteri, är en del av den bärande konstruktionen – alltså strukturen – och tillför därför ingen extravikt. Som tumregel kan sägas att om massan i en elbil minskas med 10 procent, minskar energiförbrukningen med 7 procent. För flyg blir påverkan ännu tydligare.
Det nya strukturella, ”viktlösa” batteriet som har stor betydelse för bland annat elbilens energiförbrukning har utvecklats genom ett samarbete mellan Chalmers Universitet och Kungliga Tekniska Högskolan.
Ansvar att sänka energiförbrukningen
Det strukturella batteriets resa påbörjades för över tio år sedan vid Army Research Laboratory i USA, men tog fart 2018 med upptäckten att vissa typer av kolfiber kan lagra elektrisk energi på kemisk väg. Det var dock först i januari 2021 som projektet verkligen nådde nya höjder, vilket resulterat i ett tio gånger så starkt batteri. Dessutom med en multifunktionell prestanda, vilket banar väg för nya energisnåla möjligheter. Projektledaren Leif Asp, professor vid Chalmers, är hoppfull:
– Vägen är öppen för oss, det går att göra det här.
Strukturella batterier ger störst energivinning och miljöeffekt i större fordon och farkoster.
– Vi har dock ett ansvar att sänka energiförbrukningen oavsett vad det är för fordon, säger Leif Asp.
Säkrare batterier
Principen är dock densamma också i till ytan mindre produkter, och en framtid med fjäderlätta häcksaxar, kreditkortstunna mobiler och ihåliga ficklampor ligger inte långt bort.
Förutom de praktiska och klimatvänliga fördelarna, tycks det strukturella batteriet också kunna gynna produkters säkerhet. Batterier med hög kapacitet, alltså högt energiinnehåll, löper större risk att hettas upp och börja brinna än strukturella batterier, som har lägre energitäthet på cellnivå.
Energin ska räcka till
Hur utvecklingen ser ut framåt hänger ihop med efterfrågan; vilka typer av strukturellt batteridrivna elprodukter vi kommer att se beror helt enkelt på vad som attraherar industrierna. Det vi med säkerhet kan säga är att framtidens energilagring är här.
På sikt, påpekar Leif Asp, behöver man se till hela ledet och sträva mot en mer lokal kolfiberproduktion för att minska koldioxidavtrycket, liksom en ren elanvändning även i fabrikerna och driften av de eldrivna fordonen:
– Vi vill skapa något som konsumerar mindre energi så att vi kan göra mer med den energi vi har tillgänglig. Vatten, vind och solceller ska räcka till, avslutar han.