Allt effektivare produktion av batterier till elbilar
Det pågår en otroligt snabb tillväxt i världen när det gäller tillverkning av elbilsbatterier. I Sverige är det mycket uppmärksamhet kring Northvolts etablering i Skellefteå och den planerade forsknings- och utvecklingsavdelningen tillsammans med Volvo i Göteborg.
– Men Sverige är litet i jämförelse med Kina, Japan och Sydkorea som leder utveckling och tillverkning av batterier generellt, sa Anders Nordelöf, forskare inom livscykelanalys av elektromobilitet på Chalmers, under elbilsmässan i Göteborg.
Det finns skeptiker som tvivlar på att det är långsiktigt hållbart att använda batterier i fordon.
– Därför är det viktigt att berätta att finns en potential att åstadkomma riktigt låg miljöpåverkan på längre sikt, bland annat genom att fortsätta satsa på effektiv storskalig tillverkning.
Elektrifiering av fordon är trots allt den bästa vägen att gå, menar Anders Nordelöf.
– 1,2 miljarder fordon behöver ett alternativ till fossila bränslen och då är el det alternativ som har potential att hantera den största delen av kakan, åtminstone för vägtrafiken.
Etiska aspekter kring batteritillverkning
För ett antal år sedan gjorde tillverkningen av elbilar och batterier nästan lika stort klimatavtryck som gammaldags fossilbilar.
– Där är vi inte längre och det har med storskalighet att göra. Vi är på väg mot en situation där batteriproduktionen blir alltmer effektiv och att tillverkningen förläggs till platser där koldioxidavtrycket inte är lika högt, förklarar Nordelöf.
De etiska frågorna kring tillverkning av batterier har diskuterats mycket, inte minst brytningen av kobolt i Kongo-Kinshasa. Det handlar om barnarbete och väldigt svåra arbetsförhållanden som bedöms orsaka mer än 1 000 dödsfall per år.
– Förhållandena är oacceptabla, men samtidigt har brytningen av kobolt industrialiserats under senare år och andelen som är handbruten har minskat ganska mycket, säger Nordelöf.
Det finns också koboltfria batterier redan idag.
– Kobolten finns med i batterierna för att ge dem bättre prestanda, så det är ett tekniskt designval man måste göra, som påverkar räckvidd, säkerhet och laddning.
Finns viktiga metaller för batteritillverkning i Sverige
Även i Sverige finns metallfyndigheter som är värdefulla för elektrifiering och förnybar energi. Men det finns invändningar mot gruvbrytning.
– Det handlar om risk för läckage av tungmetaller. Men säkerställer man att det inte sker skulle det skapa möjligheter för Sverige att ta fram metaller som är viktiga för elektrifiering, och ur ett globalt perspektiv minska miljöpåverkan från brytningen.
Sveriges möjligheter att vara konkurrenskraftigt när det gäller produktion av batterier är goda, tror Anders Nordelöf.
– Vi har en fantastisk kunskap inom många viktiga områden. Vi är också ett land som är duktiga på innovationer och har starka entreprenörer.
Vår miljölagstiftning är också viktig för att vi ska kunna bli bland de bästa.
– Den ska vara tuff. All bra teknikutveckling har tydliga krav på sig och även granskande kritiker. Det gör den bättre – visar historien. Så det är bra med skeptiker och de som övervinner skeptikerna – annars blir det inget. Vi har alla dessa förutsättningar i Sverige, avslutar Anders Nordelöf.