Transporter måste elektrifieras för klimatet
Att framtiden för transporter är elektrisk råder det ingen tvekan om, säger Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet på det svenska forskningsinstitutet Rise.
– Men det är inte den enda lösningen, det viktiga är fossilfria alternativ eftersom vi har klimatproblem som måste lösas.
Vätgas ses av en del som ett starkt alternativ till batteridrivna fordon.
– Fördelen är att du har ett energitätt drivmedel när du har vätgasen i fordonet, och det går ganska långt. Problemet är att du förlorar mycket i verkningsgrad när du går från att med solenergi spjälka vatten till vätgas, för att sedan omvandla vätgasen till el i fordonet.
Om man ser till hur mycket man får ut i slutändan av varje investerad krona så är inte vätgas det bästa i de flesta fallen.
– När det handlar om personbilar och lastbilar så är elektrifiering mycket bättre, säger Pettersson, som ser att allt fler fordon kommer att drivas av el.
– Batterierna blir allt bättre, får längre livslängd och vi lär oss att hantera dem. Dessutom blir de billigare så vi kan sätta dem i fordon där det inte varit rimligt tidigare. Vi kommer att se en utveckling från lättare, lite mindre fordon, till tyngre och större. Framför allt de som inte går så långa sträckor.
Vätgas alternativ för tunga fartygstransporter
När det handlar om sjöfart och elektrifiering så beror det på hur stora fartygen är och hur långa trader de går på.
– Färjorna mellan Helsingborg och Helsingör är redan elektrifierade och Stena Line ska sätta in en helelektrisk färja mellan Göteborg och Fredrikshamn, så det funkar på närsjöfarten. När det handlar om stora fraktfartyg som går på långa rutter så fungerar inte el, men då är vätgas ett bra alternativ, menar Stefan Pettersson.
Elflygplan på kortare sträckor
Även inom flyget kommer vi att se en elektrifiering.
– Mindre plan som inte flyger så långa sträckor kommer att vara batteridrivna om bara några år.
Elektrifieringen är inte bara en teknisk utveckling, den är också nödvändig.
– Det är för vår egen överlevnad med tanke på de klimatproblem vi har på grund av utsläppen av växthusgaser. Framtiden måste vara elektrisk, avslutar Stefan Pettersson.