Magasinet fyller gruvhålet i Falun
Kulturarv i all ära, men vi behöver också samtidskultur. Det säger eldsjälarna som driver Magasinet i Falun; sprillans ny samarbetspartner till oss på Dalakraft.
– Vi tror att vi tillsammans med lokalt engagerade företag som Dalakraft kan skapa ett bättre samhälle, säger verksamhetsledaren Magdalena Nord Omne.
De är fyra till antalet och kallar sig alla för verksamhetsledare, personerna bakom den framgångsrika kulturmötesplatsen Magasinet mitt i Falun. Tillsammans försöker Magdalena Nord Omne, Mats Omne, Moa Stenback och Lisa Mossfeldt Scheltdorf skapa magi för Faluborna och göra staden roligare och mer intressant.
– Vi kände att det saknades nåt här. Det är mycket fokus på kulturarvet och besöksmålet Falun, men vi som bor här då? Vad finns det för oss? säger Moa, som är det senaste tillskottet bakom kulisserna.
Ingen av dem kommer ursprungligen från kulturlivet, vilket de själva ser som en styrka.
– När vi curerade vår första konstutställning var det ingen av oss som hade hängt en utställning förut, men vi fick faktiskt beröm av konstkännare som undrade vem som hade curerat, säger Lisa och ler åt minnet.
Känsla och slump bakom Magasinets val
2005 startades föreningen som driver Magasinet och 2007 köptes fastigheten loss från SJ-bolaget Jernhusen. Sedan dess har konserterna, utställningarna och föreställningarna avlöst varandra och Magasinet fyller i dag ut gruvhålet i Falun och skapar samtidskultur av både smal och bred art.
– Vi vill ha både bredd och höjd, men det måste också finnas utrymme för det smala. Faluborna ska inte behöva åka härifrån för att uppleva kultur av olika slag, säger Moa.
På frågan hur de väljer ut sina akter blir svaret:
– Känsla och slump avgör mycket.
Gänget satsar dock också mycket på ”låga trösklar”:
– Vi behöver ha ålderslösa utställningar som dessutom passar i den här karga lokalen. Vi vill visa att konst inte behöver vara något konstigt, det finns inga rätt och fel. Vi vill sänka så många trösklar som möjligt, säger Magdalena.
Skapa gemensam livskraft
– Vi är väldigt glada över att ha krokat arm med Magasinet. De är en viktig lokal aktör med exakt samma värdegrund som vi på Dalakraft. Vi tror på att gemensamt jobba för ett än mer livskraftigt Dalarna, säger Andreas Thunmarker, kommunikationschef på Dalakraft.
– Vi känner precis likadant. Vi tycker om att Dalakraft har ett så starkt samhällsengagemang, och förstår vikten av samarbete mellan näringsliv och kultur. Vi ser fram emot att tillsammans kunna erbjuda Dalakrafts kunder storslagna kulturupplevelser till rabatterade priser, säger Magdalena Nord Omne.