Hållbart och ljudlöst med elsnöskoter
Att glida fram ljudlöst i skogen, över vida fjäll och frusna sjöar – för många låter det nog som en dröm, men är fullt möjligt med en eldriven snöskoter. Många snöskoteråkare har dock sina tvivel angående elektriska skotrar. Fungerar de verkligen i kyla, hur är det med räckvidden och är de inte väldigt tunga?
De flesta i branschen verkar överens; de två största fördelarna med elsnöskotrar handlar om tystnad och miljö. Även om nya modeller av traditionella snöskotrar slamrar mindre än de gamla, så går det inte att jämföra med en elsnöskoter. Att glida fram ljudlöst är en upplevelse, som uppskattas både av förarna och omgivningen. Att man dessutom slipper de tunga avgasmoln som de fossildrivna motsvarigheterna lämnar efter sig, är givetvis mycket positivt.
Detta är något som finska Aurora Powertrains i Rovaniemi tagit fasta på. De har utvecklat elsnöskotrar sedan 2009 och har idag ett 30-tal i sin verksamhet, som också innefattar skotersafari för turistgrupper från hela världen. Skotern kan gå 40 kilometer på en laddning och är anpassad för att klara sträng kyla och stora temperaturvariationer.
Företagets historia började för nästan tio år sedan, när resenärer som besökte Lappland började efterfråga tysta och utsläppsfria fordon för sina resor i den arktiska vildmarken. Aurora Powertrains utvecklade en egen modell som kombinerar en lugn och njutbar upplevelse med enkel och effektiv transport. Elsnöskotern Aurora Powertrains Esled finns numera att beställa även för gemene man och de första exemplaren beräknas klara för leverans om ett år.
Räckvidden en knäckfråga
Det finns ännu inte så många olika elsnöskotrar på marknaden, och en nyckelfråga är räckvidden. Kanadensiska Taiga Nomad uppges klara tio mil och producenten hävdar att kapaciteten i batteriet och räckvidden håller sig i temperaturer ner till 30 minusgrader. Bland annat Skistar i Sälen har köpt in modellen.
– Räckvidden kommer att stå sig bra här i Sälen där det inte är så långa avstånd. De flesta som hyr kör i genomsnitt 2-3 mil om dagen och då är det inga problem överhuvudtaget. För dem som åker på långturer är det vanskligare, laddningen kan sjunka fort om du har långt kvar till en station där du kan ladda. Då kan det vara farligt att chansa. I dagsläget skulle den inte fungera i de flesta situationer för oss fjällräddare, utvärderade fjällräddaren Tobias Sköldner, när han gjorde ett test för motorsajten Carup förra säsongen.
En elsnöskoter väger en hel del, just Taigas modell har en vikt på 341 kilo, men upplevdes lättare än förväntat i testet. Vad gäller laddning så tar det 3,5 timmar att ladda fullt med nivå 2-laddning och en halvtimme att ladda till 80 procent på en snabbladdare. Batteriet är på 23 kWh och laddningen är kompatibel med en elbil.
Lekfull variant
Franska Moonbikes har skapar en helt annan typ av elsnöskoter, en variant som liknar urbana elmotorcyklar. Den har en lekfull karaktär med bara en skida framtill, ungefär som på en klassisk snowracer. Maxhastigheten är på 42 kilometer i timmen och åkdonet väger endast 87 kilo, så den är lätt att sladda runt med och kan enkelt fraktas bak på bilen. Körtiden är ungefär 1,5 timmar respektive 3 timmar beroende på batteristorlek.
Vett och etikett
Oavsett drivmedel och utformning är det viktigt att följa de regler som gäller för snöskoteråkning. Åldersgränsen är 16 år och det krävs ett förarbevis. Snöskoterkörning ingår inte i den svenska allemansrätten, så det gäller att kolla vilka regler som gäller för varje område. Prislappen för en elektrisk snöskoter ligger på mellan 100 000 och 150 000 kronor.
Besök gärna Nationella snöskoterrådets webbplats för mer information.