Hybridlastbil med solceller testas i Dalarna
En hybridlastbil som får el från solpaneler på släpets tak och sidor testas nu med utgångspunkt i Dalarna. Lastbilens egenproducerade solenergi väntas minska driftkostnader och utsläpp avsevärt. Testet som påbörjats är resultatet av två års forskningssamarbete, där Dalakraft varit en av flera aktörer. Övriga är Ernsts Express, Scania, Uppsala universitet, Eksjö Maskin & Truck och Midsummer.
– Scanias målsättning är att driva skiftet till ett hållbart transportsystem. Aldrig tidigare har solpaneler använts för att ge energi till en lastbils drivlina. Denna naturliga energikälla kan minska transportsektorns klim
atutsläpp betydligt, säger Stas Krupenia, head of research office, Scania.
Lastbilen används i ett forskningsprojekt för att studera solenergin som genereras och hur mycket lägre koldioxidutsläppen blir. Projektet utvecklar även nya effektiva och lätta solceller för lastbilar och undersöker hur hybridlastbilen kan samverka med elnätet. En del handlar om att utvärdera hur laddningen påverkar elnätet och om det är möjligt att sälja överskottet.
– Vi trodde vi skulle kunna köpa lastbilens överskott direkt, men det är tyvärr inte möjligt för närvarande. Men att solcellerna blir en del av lastbilens energiförsörjning är fantastiskt. Som elhandelsföretag ser vi att förnybara energikällor behövs för att klara energiomställningen, säger Sverker Ericsson, elhandelsingenjör, Dalakraft.
5 000 kilometers ökad räckvidd årligen
Lastbilens 18 meter långa släp täcks till största del av solceller, motsvararande en kraftfull solcellsanläggning på en villa. Solenergin ger hybridlastbilen en elkörsträcka på upp till 5 000 kilometer per år i Sverige. I länder med fler soltimmar kan fordonet dubblera mängden infångad energi.
– Det är ett spännande projekt där akademi och industri arbetar tillsammans för att minska klimatpåverkan från lastbilstransporter. Resultaten från den här unika lastbilen kommer att vara mycket intressanta, säger Erik Johansson, ledare för projektet och professor i fysikalisk kemi, Uppsala universitet.
560 hästkrafters hybrid med 100 kvadratmeter solpaneler
Lastbilen kommer testas av åkeriet Ernsts Express med säte i Avesta.
– Hela branschen står inför stora utmaningar i allmänhet, och på bränslesidan i synnerhet. Elektrifieringen från förnyelsebar el är framtiden. Det gör att det är extra roligt för ett grönt åkeri att vara del av projektet, säger Lars Evertsson, vd Ernsts Express AB.
Fakta
- Solcellslastbilen har utvecklats i ett forskningsprojekt delvis finansierat av innovationsmyndigheten Vinnova, för att utveckla lastbilar med låga klimatutsläpp tack vare solenergi.
- Det är en plug in-hybrid med en systemeffekt på 560 hästkrafter.
- På lastbilens 18 meter långa släp täcks 100 kvadratmeter yta av tunna, lätta och flexibla solpaneler med en maxeffekt på 13,2 kWp som uppskattas kunna leverera 8 000 kilowattimmar per år i drift i Sverige.
- Lastbilens batterier har en total kapacitet på 300 kWh, varav 100 kWh på dragbilen och 200 kWh på släpet