Dalarna får två nya supersnabbladdare för att möta explosionsartad efterfrågan
Dalakraft fortsätter att bidra till att bygga upp laddinfrastrukturen genom att uppföra två nya snabbladdare i länet. Vi vill att Dalarna ska vara valbart för turister som kör elbil och vara konkurrenskraftigt som region. Vi vill dra vårt strå till stacken för att göra Dalarna livskraftigt och redo för framtiden.
Allt fler fjällturister kör elbil till sin destination. Det kan man utläsa av statistik som Dalakraft får från sina snabbladdare i länet. Nu tas två nya snabbladdare i bruk.
Om man jämför månaderna januari-februari 2020 och 2021 ses se en ökning av antalet laddningar med 78 procent. Ökningen är störst vid laddstationerna som finns längs vägarna mot fjällen; Vansbro, Malung och Sälen. Mönstret är också tydligt – det är under stugbytardagarna lördag och söndag som ökningen är störst.
– De laddningar bilisterna gjort innebär en minskning av koldioxidutsläpp på mer än 420 ton jämfört med om de tankat fossila bränslen, säger Mats Bengtsson, vd på Dalakraft.
– Det motsvarar en körsträcka på över 288 000 mil i elbil, fortsätter han.
Valbar som region
Dalakraft går nu vidare i uppbyggnaden av laddinfrastrukturen i Dalarna genom att uppföra två nya snabbladdare i länet.
– Vi vill att Dalarna ska vara valbart för turister som kör elbil och en konkurrenskraftig region. Vi vill dra vårt strå till stacken för att göra Dalarna livskraftigt och redo för framtiden, säger Mats Bengtsson.
-Vi bygger därför en snabbladdare i Avesta, på Dalahästen-området, och en i Mora på den nya delen av handelsområdet Noret. På båda platserna är det nära till såväl caféer som butiker som kan besökas medan bilen laddar i en halvtimme. Framför allt är det besökare i Dalarna som använder våra laddare och vi tror att det här är precis vad de vill ha.
Framtidssäkrar laddarna
Supersnabbladdarna ger en total effekt på 100 kilowatt var och kan ladda två bilar samtidigt genom CCS – en viktig teknik för att reducera utsläpp.
– Alla elbilar kan ännu inte ta emot den laddeffekten, men vi vill framtidsäkra våra laddare eftersom allt fler elbilsägare efterfrågar större effekt och kortare laddtider. Supersnabbladdarna är uppgraderingsbara till 200 kilowatt, förklarar Mats Bengtsson.
Projekten genomförs som totalentreprenader av det lokala bolaget Svensk Fordonsladdning som besitter en unik kompetens på området.
Laddarna tas i drift i juni.