Köra på solel – funkar bäst med planering
Att köra bil på egenproducerad solel – det är drömmen för många som säljer sin fossildrivna bil. Men hur fungerar det i praktiken? Martin Sönsteröd laddar med sol sen flera år medan Peter och Monika Ekholm snart inviger den perfekta kombinationen – elbil, solceller och batteri.
Att köra bil på egenproducerad solel – det är drömmen för många som säljer sin fossildrivna bil. Men hur fungerar det i praktiken? Martin Sönsteröd laddar med sol sen flera år medan Peter och Monika Ekholm snart inviger den perfekta kombinationen – elbil, solceller och batteri.
Martin Sönsteröd bor i Äppelbo i Dalarna och kör elbil sedan flera år, en Nissan Leaf med batteri på 40 kilowatt. Han är också långvarig solcellsägare och menar att kombinationen är perfekt.
– Med bra soldagar på helgen laddar jag bilen full. På det kan jag köra tre vändor tur och retur till jobbet i Malung, totalt cirka 21 mil, säger Martin Sönsteröd.
Att mäta på det sättet – i tur-och-retur-resor till jobbet – är en tankefigur som tilltalar honom. Det blir påtagligt vad solcellerna bidrar med. På vintern, med många minusgrader, räcker laddningen till två vändor, eftersom det går åt en hel del el bara för att värma bilen.
– En del tar upp det som en nackdel med elbil, men jag ser det inte så. Det är inte många maskiner som fungerar optimalt när det är minus tjugo. Det gäller bara att komma ihåg att bilen drar mer när det är kallt och planera för det, säger han.
Mer laddning med rätt rutin
Just ”planera” är ett nyckelord när det gäller att få ut det mesta ur sina solceller, både för bil- och hushållsel. Anläggningen producerar dagtid – när de flesta inte är hemma och kan utnyttja elen. Men familjen Sönsteröd har hittat en rutin som fungerar. Så långt det är möjligt ser Martin till att ladda bilen på helgen och att även köra tvättmaskiner och andra hushållsapparater då.
Vanliga arbetsveckor innebär det att 40-60 procent av jobbresorna kan vara soldrivna.
– Men ju mer bekväm man är, och ju mer man laddar sin bil på natten, desto mindre av sin egen energi drar man nytta av. Och jag vill ju gärna köra på egen el, så jag laddar bilen full på lördag och söndag, säger han.
Plussar miljövärdet med batteri
För några år sedan släppte elbilsentreprenören Elon Musk den då braskande idén att Tesla skulle satsa på batterier för hemmabruk, för att lagra el som produceras av småskaliga sol- eller vindanläggningar. Just för att lösa ekvationen att elen produceras vid annan tid än den efterfrågas. Idag börjar den typen av batterier att slå igenom kommersiellt och några som valt att satsa är Peter och Monika Ekholm i Östersund.
Installationen av solceller med tillhörande batteri inleds så snart vårvintervädret medger, och elbil äger de sedan tidigare.
– Våra barn är 12 och 15 år och tillsammans kom familjen till en punkt där vi kände att vi tillfört tillräckligt mycket koldioxid till atmosfären. För nästa generations skull behövde vi göra en förändring för att drastiskt minska utsläppen, berättar Peter Ekholm.
Att ladda bilen med egenproducerad el, minska resandet överlag och sälja familjens skoter till förmån för ett batteri blev resultatet av familjens omställning.
– Det finns flera leverantörer av batterier idag, och de har prissatt sig så att det blir attraktivt i förhållande till de stöd man också kan få för att installera, säger Peter Ekholm.
Batteridrivna bastubad
Med elva kilowattimmars batterikapacitet räknar han med att lagrad solenergi ska räcka för att laga mat, värma varmvatten, bastu med mera. Kanske behöver de sänka inomhustemperaturen något nattetid, för att elen ska räcka till dess solcellerna börjar producera igen, resonerar han.
– Köpbeslutet var ganska enkelt, batteriet kostade inte mycket mer än vad vi fick för skotern. Ekonomiskt vet vi inte om det ”lönar” sig, men den tillför ett stort miljövärde eftersom vi nu kommer att ha egenproducerad el även på kvällen, säger Monika Ekholm.