För familjen Wuopio ersatte lådelcykeln en bil
Det drog ihop sig mot behov av två bilar för familjen Wuopio i Mora. Då fattade de ett hållbart beslut och köpte en elcykel med låda fram istället.
Med två små barn med olika aktiviteter, skiftjobb och annat som hör det berömda livspusslet till, kände familjen Wuopio i Mora för två år sedan att bil nummer två närmade sig.
– Men vi ville helst inte köpa någon mer bil, och valet föll istället på en lådelcykel, berättar Jonas Wuopio, som sedan dess cyklat många mil på familjens trotjänare.
Efter några om och men föll valet på märket Seaside Bike. Det hade mycket att göra med att Jonas fru kommer från södra Sverige, där elcykeln tillverkas, och att möjligheterna att verkligen få prova en lådelcykel var betydligt större där än i Dalarna. Åtminstone vid den tidpunkten.
– Vi var på besök i min frus hemtrakter och bestämde oss för att testa. Cykeln hade också en del features som vi gillade, och saknade på andra modeller vi hade tittat på. Det handlar bland annat om remdrift, steglösa växlar och en bra motor som driver i navet, berättar Jonas.
Dessutom var den enkel att cykla på, vilket, enligt Jonas, inte är fallet med alla lådelcyklar.
– Det kanske låter konstigt, men det är lite speciellt att cykla på de här trehjuliga elcyklarna, en del är faktiskt ganska svårmanövrerade, säger han.
Elcykel blev det hållbara alternativet
Allt som allt kostade cykeln 38 000 kronor, vilket kan tyckas vara en rejäl slant för en cykel.
– Det är det, men om man ska jämföra med en bil, som hade varit alternativet, så är det inte mycket pengar. Det är förstås också en enorm vinst för klimatet att välja elcykel framför en bil, säger Jonas Wuopio.
Han berättar att elcykeln rymmer mycket; två barn och ett gäng matkassar är inga problem.
– Dessutom är motorn jättebra. Det går fint att cykla uppför även med cykeln fullpackad. Jag gillar verkligen min cykel, säger Jonas, som ser den som en toppeninvestering för familjen Wuopio.
Tänk på att elcykeln ska servas
Det enda han så här i retrospektiv ångrar att han inte tänkte på, är möjligheten att serva elcykeln där familjen bor.
– Egentligen ska den servas en gång per år, men utbudet av serviceställen för större elcyklar är inte enormt i Mora. Det hade jag inte tänkt på alls. Sett ur den synvinkeln hade det nog varit smartare att försöka köpa cykeln av en handlare på orten, som därmed också får åta sig att serva den, konstaterar Jonas Wuopio.