Dalakraft och Leksand Sommarland: Partners som ger och tar
Det är en ganska varm sensommarlördag i Leksand. På Sommarland samsas Dalakrafts blå och gröna färger med Leksand Resorts orange – ett visuellt oplanerat, men ändå vackert, uttryck för ett välfungerande samarbete.
Det är Dalakraftdagen på Leksand Sommarland och närmare 3 000 personer har kommit för en upplevelserik dag tillsammans med två aktörer som på varsitt håll, men med många gemensamma knutpunkter, jobbar för ett livskraftigt Dalarna.
Plötsligt ursäktar sig vd Rony Forsberg mitt under intervjun.
– Jag måste sticka ner och lösa en biljettsituation, är strax tillbaka.
Så rusar vd:n för Leksand Sommarland i egen hög person ner till entrén och möter kunden som har ett problem.
”Lös problemet när och där det uppstår” är filosofin, och samtliga tjänstepersoner ingår även i det operativa arbetet, mitt bland kunder, karuseller och barnskratt.
– Det är en del i framgångskonceptet, säger Rony Forsberg, som sedan årsskiftet axlar vd-rollen på Leksand Resort, vars elavtal är tryggt förvaltat hos oss på Dalakraft.
Succésommar
Han berättar att han kom in i bolaget i en gynnsam tid; just när pandemin så sakteliga började släppa sitt fasta grepp om landet, och svenskarna suktade mer än någonsin efter nöjen och utflykter.
– I februari bestämde vi oss för att våga tro på att vi skulle få köra i sommar, och anställde 250 ungdomar som vanligt. När vi nu stängt för säsongen kan vi summera den näst bästa någonsin – bara 2018 har varit bättre. Sommaren 2021 kan endast beskrivas som en succé, både för Leksand Resort och Leksand Sommarland.
– Man kan konstatera att hemestertrenden spelat oss rätt i händerna, fortsätter Rony Forsberg.
Alldeles för få laddstolpar
Den besökstäta sommaren har dock, förutom succé, även avslöjat tydliga hål hos destinationen som behöver tätas, för att Leksand Resort och Leksand Sommarland ska göra sig ordentligt relevanta och valbara som besöksmål.
– Det handlar inte minst om bristen på laddstolpar. Vi visste att vi hade för få, men de räcker inte på långa vägar. Det behöver åtgärdas redan till nästa år. Samma sak gäller andra hållbarhetsaspekter som inte efterfrågades för några år sedan, men som många gäster tar för givet i dag, exempelvis utökad källsortering och ännu större fokus på lokalproducerad mat, säger Rony Forsberg.
Han pratar också om att minimera transporterna, ställa ytterligare hållbarhetskrav på de transporter som ändå måste ske, och en helt fossilfri fordonsflotta.
– Vi har redan bytt ut fordonen inne på området och kör numera bara elscooter, elgolfbil och elcykel, men ska ta det ytterligare ett steg.
Vill fördjupa samarbetet
När det gäller utökningen av antalet laddstolpar, vilken Rony Forsberg menar behöver vara ”dramatisk”, förväntar han sig ett styrelsebeslut om det redan i september. Därefter ser han samarbetet med Dalakraft kring allt det praktiska som självklart.
– Dalakraft är en naturlig och viktig samarbetspartner till oss som vi kan bolla tankar och idéer kring hållbara energilösningar med. Det finns en stor kompetens inom bolaget och vi får alltid råd och stöd när vi behöver det. Vi tänker väldigt lika kring att vara ”good citizens” och viljan att utveckla Dalarna. Jag ser utan tvekan framför mig att vi gör laddstolpprojektet tillsammans.
Rita Adolfsen, marknadschef på Dalakraft håller med:
– Leksand Resort är en mångårig kund och samarbetspartner till oss, liksom en otroligt viktig aktör för ett livskraftigt Dalarna. Det gläder oss att vi får fortsätta att kroka arm med dem in i framtiden. Vi ser fram emot ett utvecklat samarbete kring deras behov av smarta energilösningar, laddstolpar och annat kopplat till att stärka destinationens hållbarhetsarbete.
Viktiga för varandra
Vi möts under Dalakraftdagen. Från ledningskontoret ses Dalakrafttältet med medarbetare klädda i Dalakraftdräkter. Våra blå och gröna färger gifter sig med Leksand Resorts orange, och överallt ses glada familjer som denna dag, då Dalakraft och Leksand Sommarland förenas, kommit för att fröjdas tillsammans.
– Dalakraftdagen är ett mycket betydelsefullt årligt arrangemang för oss. Då lockas lokalbefolkningen hit, och vi får visa upp vår fantastiska anläggning för dem. Vanligtvis kommer 80 procent av våra besökare från andra platser än Dalarna. Det är ett utmärkt samarbete som jag värdesätter högt, säger Rony Forsberg, och får medhåll av Rita Adolfsen.
– Det är viktigt för oss att en gång om året ge våra kunder möjligheten att ta med familjen till fantastiska Leksand Sommarland för en upplevelserik dag tillsammans oss, till kraftigt rabatterat pris. Vi är tacksamma över det fina samarbetet med anläggningen, som ger oss den möjligheten.
Fakta
I Leksand Resort bildades 2012 och är moderbolag till Leksand Sommarland, Leksand Strand camping och resort samt Mat vid Siljan.