Gokartarena Dalarna – pionjärer i gokartvärlden

I januari 2022 firar Gokartarena Dalarna 20 år – och de fortsätter att gasa sig in i framtiden. Sedan fem år tillbaka är hela kartflottan utbytt till ren el och hållbarhetstänket går som en grön tråd genom företagskulturen.
– Självklart vill vi göra det vi kan. Visionen är att på sikt ladda våra gokarts med egenproducerad solel, säger ägaren Jimmy Jacobsson.

Det är Jimmys fartintresse som lade grunden till företaget.
– Det var ganska tomt i lokalerna här på industriområdet i Vikmanshyttan för 20 år sedan. I kombination med att jag vid tidpunkten körde formelbil och brann för allt som gick fort, föreslog farsan att vi skulle öppna en gokarthall, berättar han.

Och så blev det. I dag är det en helt annan livlighet på området, och på grund av det fick företaget för åtta år sedan byta lokal. Ungefär samtidigt introducerades eldrivna gokarts på marknaden, och en tanke började gro hos Jimmy Jacobsson.

Bättre för klimatet- och farten

– Det går ju inte att sticka under stol med att en traditionell gokarthall med fossildrivna kartar inte är det bästa varken för klimatet, arbetsmiljön eller kundmiljön, även då vi använde det bästa möjliga bränslet och hade bra fläktar. När vi bytte ut samtliga kartar till eldrivna blev det enorm skillnad – även i fartupplevelsen, berättar Jimmy Jacobsson.

För han är säker på sin sak när han säger att de eldrivna gokartarna inte bara går lika bra som de bensindrivna – de går bättre.
– Helt klart! De har ju en helt annan acceleration.

Man i Dalakrafts folkdräkt laddar och kör gokart

El-gokartarna är överlägsna sina besinkollegor när det gäller fartupplevelsen. Enda nackdelen, enligt Jimmy Jacobsson, är att man behöver ha fler på grund av att några alltid behöver laddas.

Att göra sig valbar

Inom loppet av fem år har Jimmy Jacobsson hunnit byta ut hela fordonsflottan till sin tvåvåningsbana – den enda i sitt slag i Sverige – inte bara en, utan två gånger.
– Det stämmer. Vi är inne på andra generationen elkartar här nu. Enda nackdelen med dem är att de är dyra i inköp, samt att det behövs fler på grund av att några hela tiden behöver ladda. Av kostnadsskäl har vi därför valt att köpa begagnade el-gokartar, men på det sättet har vi ju ytterligare bidragit till det cirkulära samhället, säger Jimmy Jacobsson, och fortsätter:

– Istället för att byta ut däcken på kartarna när de börjar bli slitna så vänder vi på dem. Eftersom banan är enkelriktad slits de ju bara på ena sidan. Genom att vända på dem dubblerar vi livstiden, utan att försämra körupplevelsen.

Han säger vidare att hållbarhetstänket är ett sätt att göra sig valbar som upplevelseföretag.
– Vi har mycket företagskunder som kommer hit både på rena personalaktiviteter och konferenser, och många större företag har idag en miljöpolicy som bara tillåter fossilfria aktiviteter.
Trots det är det än så länge få gokartanläggningar som kör på ren el.

Man i Dalakrafts folkdräkt står och lyssnar till en annan man.

Jimmy Jacobsson och hans crew har själva byggt och skruvat i de 22 000 (!) skruvarna i tvåvåningsbanan – den enda i sitt slag i Sverige.

Dalakraft en trygg energilösningspartner

Själv har han ytterligare visioner för Gokartarena Dalarnas hållbarhetsarbete.
– Visionen är att på sikt ladda våra gokarts med egenproducerad solel, berättar han.

Något som vi på Dalakraft självklart kan hjälpa till med.
– Dalakraft känns som en trygg energilösningspartner, där jag vet att vi alltid kan få råd och stöttning i sådana här frågor. Att Dalakraft är mer än ett elbolag, som vi som upplevelsearrangör kan göra samarbeten med för att tillsammans skapa mervärden för våra kunder, är också ett enormt plus för oss som företagskunder, säger Jimmy Jacobsson.

Till vårt kunderbjudande i samarbete med Gokartarena Dalarna (inloggning krävs).

Liknande artiklar

  • Dalakraft som partner
  • Er hållbarhetspartner
  • Våra ägare och styrelsen
  • Dalakrafts miljöpolicy
  • Integritetspolicy
  • Ursprungsmärkning av el