Spännande ny teknik gör elbilar till en del av energilösningen
Sverige står inför en stor förändring för att klara klimatmålen och elektrifieringen är central för att lyckas. Den snabba utvecklingen av antalet elbilar i landet väcker samtidigt oro för att elnätet inte ska klara av den ökade belastningen om hundratusentals elbilar laddas samtidigt. Nu kommer dock teknik som istället gör elbilarna till en del av lösningen.
Det kallas V2G (vehicle-to-grid), V2H (vehicle-to-home)och till och med V2X (vehicle-to-everything som syftar på all kommunikation och uppkoppling elbilar kan ha i framtiden).
Energimyndigheten har gett Chalmers i uppdrag att tillsammans med Ctek, Polestar och Ferroamp utveckla en teknik som integrerar fordon, elnät och våra hem på ett smart sätt.
Om du har en solcellsanläggning är en möjlighet framöver att ladda elbilens batteri när den är uppkopplad, för att sedan använda elen till hushållet. Det är ekonomiskt fördelaktigt jämfört med att sälja sin överskottsel till nätet. Den viktigaste samhällsekonomiska nyttan med den nya V2G-tekniken är att dock att belastningen på elnätet kan jämnas ut, menar Stefan Gabrielsson, produktansvarig hos Dalakraftkunden Ctek i Vikmanshyttan.
– Moderna elbilar har stora batterier och tillsammans kan de göra det enklare att skapa ett stabilt elnät. Genom att skicka tillbaks el från batterierna vid tidpunkter med hög belastning kan man spara på utbyggnaden av elnätet. Det är inte dimensionerat för att ladda så många elfordon samtidigt så det är risk för överlast både i fastigheterna och transformatorstationerna.
Projektet ska visa vägen
Här kommer det aktuella teknikprojektet in i bilden.
– Det går ut på att man ska implementera ett system som har stöd för V2X. Standarden som gör att du kan skicka el åt båda hållen är i ett introduktionsläge och projektet ska demonstrera tekniken, förklarar Gabrielsson.
Det finns utmaningar med den här användningen av elbilens batteri, till exempel hur man ska få elbilsägarna att ställa upp och låta elbolagen hämta el från dem vid behov.
– Ett uppenbart incitament är ju pengar, att du får någon typ av rabatt. Sen finns det också en miljönytta som inte kan mätas i pengar, men som jag tror att allmänheten har god förståelse för, säger Stefan Gabrielsson.
Ingen risk för tomt batteri
Du kan också göra en annan vinst om du är kund hos ett elnätsbolag med effekttariff. Då kan du använda elen från elbilen till hushållsel när förbrukningen är som högst för att sänka dina effekttoppar. Därefter kan du ladda batteriet igen på natten.
Som elbilsägare blir du kanske orolig för att batteriet ska vara tomt när du ska använda din bil, om elen skickas ut på nätet.
– Det är en teoretisk risk, men det kommer att regleras i avtal så att den som får kontrollera ditt batteri kanske kan ta ut max 10 procent av kapaciteten, lugnar Gabrielsson.
Ladda var som helst – betala via elräkningen
En vital punkt i tekniken som utvecklas är standarden ISO 15118 som gör att bilen kan kommunicera med laddboxen via en signalkabel.
– Där skickas det information om hur mycket ström det är i batteriet, vilken effekt den ska laddas med och vilket håll strömmen går åt. Dessutom en funktion som kallas ”plug and charge” som gör att du kan plugga in bilen varsomhelst för att ladda och den identifierar sig själv. Det gör att du inte behöver olika kort och taggar för att ladda när du är ute och kör, kostnaden läggs direkt på din elräkning, berättar Stefan Gabrielsson.
En annan oro som elbilsägare kan känna handlar om att livslängden på batteriet förkortas om strömmen ofta tankas ut. Men inte heller det ser han som någon reell risk.
– Det är en väldigt skonsam process eftersom det inte blir några djupa urladdningar. Den eventuella förkortningen av livslängden får du väga mot den ekonomiska vinsten i att låna ut batteriet till nätet.
På plats ganska snart
Tekniken är fortfarande under utveckling och de nödvändiga nya elektronikkomponenterna finns idag varken i laddboxar eller bilar, men Stefan tror inte att det dröjer länge.
– Jag är optimist så jag säger ett par år.