Privatleasa eller köpa elbil – hur ska du tänka?
Att privatleasa sin elbil har blivit allt vanligare bland konsumenter. Det skapar en uppskattad förutsägbarhet, säger Mats Silfver, Sverigechef för Autolease.
– När man går in i ett teknikskifte, som vi gör nu till elbilar, så skapar det en viss osäkerhet – teknikutvecklingen är snabb. Den är också kostsam och för att förenkla för konsumenterna kan privatleasing vara ett bra alternativ.
Att vänta med att ta teknikklivet till elbil menar Mats Silfver är mindre klokt.
– Du kan aldrig vänta på morgondagens teknik – då blir det en lång väntan eftersom utvecklingen är konstant. Vi står inför en klimatutmaning och en omställning som alla måste vara med och ta ansvar för. Företagen går först då det bland annat finns politiska styrmedel och upphandlingsregler som ställer krav och förenklar beslutet. Men privatpersonerna är så många fler så det är viktigt att de hänger med.
Laddhybrid eller ren elbil?
Ska du då satsa på en laddhybrid eller ren elbil? Svaret är att du måste göra din egen behovsanalys.
– Kör du till största delen korta sträckor så kanske du klarar dig med en laddhybrid med ett relativt litet batteri. Man behöver inte ”överkonsumera” batteri, resonerar Mats Silfver.
Det finns dock en avigsida med laddhybriden som du bör ha med i beräkningen.
– När du kör med elmotorn så släpar du på ”dödvikt” i form av motor och drivlina för bensin- eller dieselmotorn. Dessutom så kräver den fossila motorn mycket mer och dyrare service.
Leasing av elbil ger ingen risk
I valet mellan att privatleasa och köpa en elbil så finns det flera faktorer att ta hänsyn till.
– På minussidan när det gäller leasing är att det finns en inlåsningseffekt på två eller tre år. Förändras dina behov så kostar det att bryta ett kontrakt. Du ska också vara observant på att det är ett frånpris du kan se i reklamen. Det är ofta utan vinterhjul, dragkrok, metalliclack med mera.
Men det finns mer på den positiva sidan, enligt Mats Silfver.
– Framför allt att du slipper ta egen risk, bilmarknaden är väldigt annorlunda just nu. Det är råvarubrist och det råder en osäkerhet kring hur begagnatmarknaden ser ut om ett par år; har det hunnit komma ny teknik som påverkar priserna? När du privatleasar har du hyrt din bil och behöver inte fundera över det.
Förmånligt att privatleasa elbil nu
Rent ekonomiskt är det en svår ekvation att säga om det är fördelaktigast att leasa eller att köpa sin bil.
– Leasingen är ett trygghetspaket som inte är så flexibelt. Köper du en bil så måste du betala den med ett lån eller egna besparingar, men å andra sidan äger du den då och kan göra vad du vill, behålla den längre och sälja den till marknadspris oavsett hur marknaden ser ut.
Samtidigt är det förmånligt att privatleasa nu.
– Det ligger mycket ekonomiskt stöd i priset från både importören och staten så det är extremt gynnsamt idag, säger Silfver.
Marknaden för privatleasing har också ökat kraftigt under de senaste åren.
– Tillverkarna vill få ut bilar på marknaden genom privatleasing. En av drivkrafterna är att bilarna kommer tillbaka till eget återförsäljarnätverk, de kommer att omsättas en gång till.
Utvecklingen ligger i linje med tankarna på en cirkulär ekonomi. Varannan ny bil köps inte utan leasas. Snittåldern på de som leasar är elva år lägre jämfört med de som köper bil.
– Man kan tycka att tre år är en kort tid att leasa bil, men det kommer att bli allt kortare. Med abonnemangsformen kan man exempelvis ha bilen i tre månader eller tolv månader för att man vill ha större grad av flexibilitet. Det är tidsandan – vi delar med varandra och ställer om mycket fortare, konsumerar på ett helt annat sätt, avslutar Mats Silfver.