2022 kör elbilarna om hybriderna
Intresset för elbilar fortsätter att växa. Under förra året ökade antalet laddbara bilar totalt med 75 procent.
– Det är fantastiskt att den här utvecklingen fortsätter. Antalet rena elbilar fördubblades och laddhybriderna ökade med cirka 70 procent. Jag tror vi får se liknande ökning under 2022, säger Kristofer Rask som driver sajten Allt om elbil.
Totalt sett säljs det fortfarande fler elhybrider än rena elbilar.
– Jag tror svängningen kommer i år. Laddhybriderna har spelat ut sin roll. De har varit en övergångsbil för många som vill satsa på elbil men inte riktigt vågat gå hela vägen. Nu tror jag fler ser att en ren elbil fungerar i långa loppet, säger Rask.
En anledning till den fortsatta ökningen är att laddinfrastrukturen byggs ut, vilket gör att det känns tryggare att köpa elbil, tror Kristofer.
– Det kommer också ett bredare sortiment av elbilar med fler billiga och prisvärda modeller.
Något som har underlättat övergången till laddbara bilar för många är klimatbonusen på upp till 70 000 kronor.
– Den blir kvar under 2022. Men det finns planer på att fasa ut den. Man har pratat om att sänka bidraget till laddhybrider, men också att ställa högre krav på utsläppsnivåerna.
Kinesisk offensiv
Under de senaste åren har flera nya kinesiska elbilstillverkare meddelat att de kommer att börja sälja sina fordon i Sverige.
– Ja, det är en offensiv vi kommer att få se mer av. Kinesiska MG kommer med fler modeller under året. Men även Xpeng, Aiways och Nio som redan säljs i Norge är på väg. Men jag tror inte att de kommer att ta över, det finns många starka tillverkare utanför Kina som kommer att behålla sin position.
Elbilarna har hittills varit relativt dyra jämfört med bilar som har förbränningsmotor.
– Det är på väg att vända. Det kommer elbilar som är mindre i storlek och dessutom har batterierna, som ju är elbilens enskilt dyraste komponent, sjunkit i pris. Det gör att vi nu får se ett antal betydligt billigare bilar. Bland annat kommer Renault med en elversion av sin klassiska Renault 5 och Volkswagen har aviserat att de ska lansera en liten ID1. Renaults dotterföretag Dacia kommer med en modell, Spring, som ska bli Europas billigaste.
Ny kategori köpare
En kommande trend 2022 är att en ny kategori köpare kommer att intressera sig för elbilar, spår Kristofer.
– Vi kommer att se fler vanliga ”Svensson” köpa elbil. Hittills har det varit mest entusiaster som brinner för elbilar och som också har varit förlåtande för brister. När den breda massan nu kommer så krävs det att det ska vara enkelt att köra elbil, man ska förstå sin bil, och det ska finnas laddare.
Även nya tekniska lösningar ska göra det enklare att köra elbil.
– Röststyrda funktioner, som de vi har i mobilerna, kommer vi att se mer av. Som att säga till bilen att sätta på sitsvärmaren eller spela en favoritlåt i radion.
Svenskarna gillar praktiska kombibilar, men det har varit tunnsått med sådana när det gäller elbilar.
– Det ska bli ändring på det nu när kinesiska MG kommer med en kombimodell. Dessutom lanserar faktiskt Porsche en kombi. Men den är nog prissatt lite i överkant för de flesta.
Rejäl satsning på fler laddare
Laddupplevelsen kommer att bli bättre under året, menar Kristofer.
– Du behöver inte riskera att vänta så länge på att få ladda din bil när du är ute på en längre resa. Dels ska de stora drivmedelskedjorna göra en rejäl satsning på laddare på sina stationer, dels gör Tesla ett försök med att öppna sina laddare för alla elbilar.
Med tanke på de ovanligt höga elpriserna den senaste tiden frågar sig många om det fortfarande är billigare att köra elbil än fossilbil.
– Ja det är det, tveklöst. Men variationerna kan vara stora. Om vi talar om hemmaladdning så är det beroende på var i landet du bor och vilket elavtal du har. Har du elbil så är du säkert medveten om att det är bäst att ladda på natten. När det gäller laddare längs vägen så beror det dels på hur snabbt du vill ladda, dels om du har någon form av rabatt för att du är ansluten till en speciell elleverantör.
Batterierna blir bättre
Utvecklingen av batterierna fortsätter med små steg hela tiden.
– Varje gång det lanseras en ny bilmodell brukar det framhållas att batterierna har högre energidensitet och längre räckvidd. Det kommer också nya sammansättningar av batteriernas innehåll. Det finns nu koboltfria batterier som istället innehåller järnfosfat.
Elbilsbatterier har också längre livslängd än man trodde från början.
– Nu har ju elbilar funnits i stor volym runt tio år och vi ser att de tidiga batterierna håller. Sedan dess har det gjorts betydliga framsteg så att dagens batterier är ännu bättre. Toyota lanserade nyligen en bil som har en garanti på tio år eller en miljon kilometer på batteriet.
Spännande ny Renaultmodell
Kristofer Rask är personligen mest nyfiken på Renaults nya elbilsmodell som kommer under året.
– Den heter Megane E-tec och är en himla stilig bil, om jag får säga det själv. Renault har haft en modell, Zoe, som har varit väldigt populär i många år. Allt de har lärt av den har de paketerat in i den nya modellen. De har bland annat ett batteri som bara är elva centimeter tjockt, men som ska ha väldigt hög energidensitet. Den känns jätteintressant.