Årets Ung Dalakraft: Mohamed vill skapa inkluderande arbetsmarknad
Med sin bakgrund som jobbcoach och arbetsförmedlare har Mohamed Abdi bra koll på arbetsmarknaden. Att allt fler hamnar allt längre ifrån den, inte minst i Borlänges mest utsatta områden, bekymrar honom – han har därför bestämt sig för att göra något år det.
– Jag startar ett socialt företag som ska syssla med bland annat fastighetsskötsel och lokalvård, Unik Fastighetsservice ska det heta, berättar Mohamed och fortsätter:
– Jag funderade på vad man kan göra för att skapa fler arbetstillfällen och samtidigt göra samhällsnytta. Då landade jag i ett så kallat socialt företag. Det innebär att samhällsnyttan är grunden för företagandet och vinsten ska i huvudsak återinvesteras i verksamheten. I övrigt är vinstuttaget begränsat. Det här är alltså inget jag gör för min egen vinnings skull, förklarar Mohamed Abdi och jämför sin företagsidé med statliga Samhall.
Han förklarar att affärsmodellen bygger på att sälja fastighetstjänster i syfte att skapa en mer inkluderande arbetsmarknad. Målgruppen utgörs av utrikesfödda som lever på försörjningsstöd eller aktivitetsersättning och som vill jobba. Enligt Abdi visa arbetsförmedlingens statistik att nästan hälften av de inskrivna som är öppet arbetslösa är utrikesfödda. Ofta är det språket som är den avgörande orsaken till att det är svårt att få en anställning.
– Tyvärr har vanliga företag oftast inte det tålamod som krävs, där är vinsten för viktig. Unik Fastighetsservice ska fungera både som en sluss och som en mer långsiktig arbetsplats. Målet är att anställa 3 personer i år och 15 personer inom 3 år.
Ung Dalakraft gav självförtroende
Mohamed Abdi berättar att Ung Dalakraftstipendiet betytt jättemycket för honom.
– Jag visste inte om jag skulle få stöttning för den här affärsidén, jag tror att många räds just den sociala biten. Jag är i stort behov av att kroka arm med stabila aktörer och Dalakraft förstod mig och vågade satsa. Jag hade inte mycket att komma med när jag presenterade min idé, så jag tycker det är starkt av Dalakraft att våga tro på mig. Det har också ett viktigt symboliskt värde för mig när presenterar våra tjänster för potentiella kunder, att kunna visa och berätta att ett företag som Dalakraft står bakom mig.