Kalla fakta om elbilar 

Begränsad räckvidd, slopad klimatbonus och en djungel av betalappar. Hur krångligt är det att köra elbil om vintern? Vi ställde frågorna på allas (frusna) läppar till Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.  

Elbilar är tystare, accelererar snabbare, är billigare att köra och kräver mindre underhåll, men hur lämpade är de egentligen för våra nordiska vintrar?

– Jag brukar säga att man inte ska oroa sig, elbilar fungerar utmärkt även på vintern. Men precis som med vilken annan bil som helst måste man förbereda sig och anpassa körningen efter väglag och väder. Öva dig gärna på hur din bil uppträder i halka, exempelvis med en förarkurs på en trafikövningsplats eller genom att prova kraftiga inbromsningar på ett kontrollerat och trafiksäkert sätt, säger Tony Gunnarsson.

En djungel av betalningsappar

Modern teknik brukar innebära moderna kringprodukter, vilket i elbilarnas fall bland annat handlar om en djungel av appar med vilka transaktioner för laddningar ska genomföras. Tony Gunnarsson berättar att betalningslösningarna blivit bättre, men att det fortfarande finns mycket kvar att göra.

– Det finns laddplatser som tar vanliga betalkort, men man bör ha ett par andra lösningar till hands för att säkert kunna ladda på hela resan. Det finns laddbrickor och appar som kopplas till ditt konto, men för att kunna ladda hos olika operatörer kan man behöva flera brickor eller appar.

Tony Gunnarsson och M Sverige efterlyser en branschstandard för att förenkla betalningarna. I väntan på en sådan finns det ett konkret sätt att avhjälpa problemet, åtminstone till viss del – att ladda hemma.

– I praktiken laddar de flesta till stor del hemma eller på jobbet, och långkörningar går ofta längs en känd sträcka, exempelvis till sommarstugan, och då är det lätt att hålla koll på vilka operatörer som finns längs vägen. Men det är fortfarande för krångligt, medger Tony Gunnarsson.

Slopad klimatbonus

Ytterligare smolk i bägaren är att regeringen förra året plötsligt tog bort klimatbonusen, vilket har varit ett skäl för många att ta steget till att köra elektrifierat och ett sätt att skynda på omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Det var ett misstag, enligt Tony Gunnarsson, i synnerhet som man behöll malus-skatten, den fordonsskatt som tas ut för bilar som släpper ut 75 g co2/km eller mer och som skulle bekosta bonusen för elbilar.

Dessutom är bidragen för utbyggnad av laddinfrastruktur för allmänheten och den egna verksamheten vilande tills vidare, så utvecklingen ligger verkligen efter med tanke på ökningen av antalet elbilar på vägarna.

Smartaste bilköpet?

Vilket är då det bästa köpet för den som överväger att satsa på en elbil? Ja, det verkar inte finnas något generellt svar på den frågan.

– Var och en måste alltid utgå från sina behov, så som antal passagerare, vanliga körsträckor, drag- och lastbehov, svarar Tony Gunnarsson.

M Sverige utser dock varje år en elbil till Årets smartaste bilköp. Här brukar priset gå till den bil som gjort bäst ifrån sig i deras egna tester och ger ”mest bil för pengarna”.

Till fler artiklar om laddning och elbil

Liknande artiklar

  • Elavtal i flytten
  • Förnya ditt elavtal
  • Dalakraftappen
  • Så funkar Dala Elfond
  • Så funkar elmarknaden
  • 100% grön el
  • Husjouren
  • Dalatrygg
  • Miljötillval – Ren vindel
  • Vindandelar
  • Bredbandssupport
  • Driftinformation bredband
  • Installation av bredband
  • WPS
  • Ladda på vägen
  • Skattereduktionen Grön teknik
  • Sälj din överskottsproduktion
  • Dala Solspar
  • Om solceller
  • Batteri – lagring av el
  • Kunderbjudanden
  • Dalakrafts sponsring
  • Stipendiet ung dalakraft
  • Föreningsel
  • Dalarna Hockey Camp
  • Avtalsvillkor
  • Konsumenträtt
  • Övergångspris
  • Press
  • Våra ägare och styrelsen
  • Miljöpolicy
  • Integritetspolicy
  • Ursprungsmärkning av el