

Så laddar du elbilen billigast – tips och fallgropar
Allt fler svenskar väljer elbil: ungefär var tredje nyregistrerad bil under första halvan av 2025 var en elbil. Att hantera laddinfrastrukturen för alla dessa nya fordon kommer på sikt att vara en utmaning för branschen som helhet, men hur ska du som privatperson tänka och göra för att ladda din elbil så smart, effektivt och billigt som möjligt?
Villaägare? Nyttja elmarknaden och ladda din elbil smart
Som villaägare har du möjlighet att, och bör, investera i en laddbox. Med installation inräknat kostar det vanligtvis 10 000–15 000 kronor och det är lätt att börja tänka rent ekonomiskt: “Hur mycket måste jag ladda för att få igen den kostnaden?”.
Till det bör du också väga in flexibiliteten det innebär att alltid kunna ladda batteriet medan du är hemma – du köper inte bara el, utan även räckvidd och mobilitet. En laddbox kan också vara en tillgång på fler sätt.
Med smart styrning av din elbilsladdning, något som de allra flesta lösningar tillhandahåller idag, kan du konfigurera laddningen så att den blir så billig som möjligt. Nyttja elmarknadens svängningar och ladda batteriet när elen är billig!
Men, något som är viktigt att tänka på när du skaffar en elbil är att ha koll på din nätägares effekttaxa. Effekttaxa är en avgift som tas ut av nätbolagen (och alltså inte av Dalakraft eller andra elbolag) för att försöka styra människors beteende till att nyttja “lagom” mycket el över hela dygnet. I förlängningen bidrar det också till att jämna ut elpriset.
En bra laddbox kan ställas in så att hushållet inte förbrukar en högre effekt än vad som aktiverar effekttaxan på totalen. Endast i nödfall bör du köra snabbaste laddning av ditt batteri (något som också sliter lite mer på själva batteriet).
Att bo i lägenhet med elbil
För dig som bor i lägenhet kan det se lite annorlunda ut. Kanske har hyresvärden satt upp laddboxar eller laddstolpar där du parkerar, eller så har din bostadsrättsförening gjort det. Oavsett så har du troligen mindre möjligheter att påverka hur och när din bil laddas. Incitamenten är också ofta mindre, eftersom du antagligen betalar ett fast pris för tjänsten och per kWh.
I det läget gäller det i stället att ladda så mycket som möjligt hemma och så lite som möjligt efter vägen. Ju fler kilowattimmar du får ut hemma desto mer laddning fördelas den fasta avgiften ut på. Priset per kilowattimme är ju också nästan garanterat lägre än vid en snabbladdningsstation, som bara bör användas i nödfall.
Nyttja teknikens möjligheter
Utöver vad som redan har nämnts om effekttaxor och nyttjande av elpriset, är det också på sin plats att tänka framåt. Även om inte alla elbilar, laddboxar och elavtal ger dig möjligheten idag, så är vi på väg mot en framtid där elbilens batteri fungerar i synk med elnätet och balanserar laddning, lagring och sin funktion som elkälla för hushållet.
Vehicle to grid (V2G) är ett spännande teknikområde som vi säkert kommer få anledning att återkomma till framöver. I korthet går det ut på att du kan använda bilens batteri för att täcka husets elbehov när elpriset är som dyrast. Smart batterilagring, utan att behöva ha ett batteri i källaren.
Blickar man ännu lite längre fram så är det egentligen inget som står i vägen för att bilbatterier används för balansering av elnätet, något som alltså innebär att du till och med kan tjäna på att ladda när det är billigt och sälja när det är dyrt. Vill du ha billig laddning av din elbil, så kan en sådan framtid faktiskt innebära att du till och med får betalt för din bil.
Vill du veta mer om elbilsladdning för villor och bostadsrättsföreningar? Självklart kan vi hjälpa dig med allt från elavtal (och solelsproduktion om du vill) till laddbox och appstyrning.
Liknande artiklar


Laddstolpar eller laddboxar till företaget – vilket är bäst?

”Jänkare är som gjorda för eldrift”
