Kristofer Rask från ”Allt om elbil” spanar in elbilar 2021

– Vi kommer att få se ett bredare sortiment av elbilar. Hittills har vi sett ganska nischade elbilar med dyra premiumbilar från exempelvis Tesla och mindre stadselbilar som Volkswagens E-up med begränsad räckvidd och relativt lågt pris.

Det var en överraskande bilhistorisk händelse när en ren elbil, Volkwagens nya ID3, blev den mest sålda bilen i december 2020.

– Det var kul men man får nog inte lägga så stor vikt vid det eftersom december är den månad då det säljs minst bilar, säger Kristofer Rask som sedan några år har websiten ”Allt om elbil”. Däremot kan man se det som en symbolisk händelse som visar att elbilen nu är ett verkligt alternativ för många som köper bil. Under 2020 var nära 9 procent av alla sålda bilar en elbil, vilken var en fördubbling jämfört med året innan. Men fortfarande är andelen elbilar av det totala bilbeståndet blygsamma en procent.

Trenden för det nya året är en fortsatt snabb utveckling av nya elbilsmodeller.

– Vi kommer att få se ett bredare sortiment av elbilar. Hittills har vi sett ganska nischade elbilar med dyra premiumbilar från exempelvis Tesla och mindre stadselbilar som Volkswagens E-up med begränsad räckvidd och relativt lågt pris. Luckan mellan de kategorierna kommer nu att fyllas igen av mellanstora bilar med en räckvidd på 40 – 50 mil. Det är många av de stora biltillverkarna som ligger i startgroparna med bilar till överkomligt pris och generös räckvidd.

Det är naturligtvis den globala omställningen från fossila bränslen till förnyelsebara som eldar på den snabba utvecklingen.

– Många länder har beslutat att bilar med förbränningsmotor inte ska få säljas efter 2030 eller 2040, påminner Kristofer, vilket sätter press på hela fordonsindustrin. Här i Sverige kommer en statlig utredning med ett förslag till slutdatum under våren.

– Men vi har redan ett antal åtgärder som ska påskynda övergången till en fossilfri fordonsflotta. Den mest kända är bonus-malus-systemet där bilar med förbränningsmotor får betala högre avgifter medan elbilar får en bonus. Den höjs i år från 60.000 till 70.000 kronor.

Statligt stöd till elbilsköpare uppmuntrar

Ett annat sätt att uppmuntra köp av elbil är det så kallade ladda hemma-stödet för installation av laddbox.

– Det har i år förändrats från att vara ett ekonomiskt stöd man kunde söka till att bli en skattereduktion av samma typ som ROT-avdraget. Man kallar det grönt rot-avdrag, eller skattereduktion för grön teknik, och är 50% av kostnaden för arbete och material.

Teknikutvecklingen går fort

Förbättringarna av elbilar har gått fort och utvecklingen av batteritekniken har gjort att räckvidden ökat dramatiskt. Man kan fråga sig om man bör vänta ytterligare en tid innan man vågar satsa på ett eldrivet fordon med tanke på den snabba utvecklingen.

– Nej, säger Kristofer. Tekniken är mogen och att satsa på en ren elbil, inte en hybrid, är nog klokt inte minst med tanke på att det troligen är de som kommer att vara mest eftertraktade på begagnatmarknaden om några år.

Elbilen och ekonomi

Elbilar är fortfarande dyrare i inköp än traditionella bilar i samma klass. Men det kompenseras mer än väl av att de är billigare att äga, menar Kristofer.

– Dels ger elen betydligt billigare mil, dels har elmotorn mindre behov av service och reparationer. Jag tror också att man kommer att göra om hela servicekonceptet. Framtidens service kommer nog att vara som en sorts ”spaservice” där man byter något filter, kollar däcken och mäter batteriets kondition.

Laddmöjligheter utmaningen

Möjligheten att ladda bilen, både hemma och under en längre resa, är självklart viktig för de som väljer elbil.

– Utbyggnaden av distansladdare är lite av flaskhals idag. Man har inte hunnit med i den snabba ökningen av antalet laddbara fordon. Men där kommer nu en snabbare utbyggnad och dessutom laddstationer med högre effekt som gör att det går snabbare att ladda batteriet.

Regeringen har nu gett Energimyndigheten i uppdrag att komma med förslag på hur man kan underlätta laddningen.

– Tanken är att det ska vara lika lätt att ladda sin bil oavsett om man bor i en lägenhet eller i en villa. Det ska bli spännande att ta del av den utredningen när den kommer i augusti, avslutar Kristofer Rask.


LÄS MER OM LADDNING OCH ELBILAR

Beställ din egen laddbox

Liknande artiklar

  • Elavtal i flytten
  • Förnya ditt elavtal
  • Dalakraftappen
  • Så funkar Dala Elfond
  • Så funkar elmarknaden
  • 100% grön el
  • Husjouren
  • Dalatrygg
  • Miljötillval – Ren vindel
  • Vindandelar
  • Bredbandssupport
  • Driftinformation bredband
  • Installation av bredband
  • WPS
  • Ladda på vägen
  • Skattereduktionen Grön teknik
  • Sälj din överskottsproduktion
  • Dala Solspar
  • Om solceller
  • Batteri – lagring av el
  • Kunderbjudanden
  • Dalakrafts sponsring
  • Stipendiet ung dalakraft
  • Föreningsel
  • Dalarna Hockey Camp
  • Avtalsvillkor
  • Konsumenträtt
  • Övergångspris
  • Press
  • Våra ägare och styrelsen
  • Miljöpolicy
  • Integritetspolicy
  • Ursprungsmärkning av el