Begagnad elbil – vad ska du tänka på?
Allt fler elbilar säljs begagnat, till glädje för alla som inte vill köpa fabriksnytt. Men vad ska man tänka på som spekulant? Vi har pratat med Kristofer Rask på alltomelbil.se och med elbilsägaren som precis sålt sin elhybrid på Blocket.
I takt med att allt fler nya elbilar säljs, växer också begagnatmarknaden. Att det numera finns ett ganska stort andrahandsurval ökar mångas möjlighet att ha råd att köpa en elbil. Men vad ska du tänka på när du ger dig ut på begagnatmarknaden? Kristofer Rask från alltomelbil.se ger sina bästa råd. Läs också om hybridägaren som valde att sälja sin begagnade bil direkt till en lokal bilfirma.
– Vi ser ser allt fler begagnade elbilar på marknaden idag. Det beror både på att många leasingavtal löper ut efter tre år och att utbudet och nybilsförsäljningen av elbilar ökat rejält generellt de senaste åren, säger Kristofer Rask.
Att elbilen är eftertraktad märks på prissättningen på andrahandsmarknaden.
– Värdet verkar stå sig bra. Fossila bilar ska ju fasas ut på sikt, så prisutvecklingen för elbilarna förväntas bestå, säger Rask.
Garantitider och batteristatus
Vad ska du då tänka om vill köpa en begagnad elbil? Förutom det uppenbara som allmänt skick, slitage, rost och att serviceboken är ifylld som den ska, bör du även undersöka batteriets status.
– På vissa bilmodeller kan du se batteristatusen direkt på instrumentpanelen. På andra modeller är det svårare, men köper du av en bilhandlare eller verkstad kan de ta fram informationen åt dig. Ett sista alternativ är att ladda bilen full och be att få provköra bilen en längre sträcka för att helt enkelt testa hur långt batteriet räcker, säger Kristofer Rask.
Många elbilar har nybilsgaranti i tre år, medan batteriet har en egen garanti gällande en viss kapacitet, ofta sex till åtta år eller 16 000 mil. Det varierar beroende på tillverkare och är smart att kolla upp innan du slår till. Kontrollera också att batteriet faktiskt ingår i köpet – på vissa äldre elbilar hyrs batteriet och du som köpare tar då över hyran.
– Se även till att få med alla kablar till bilen så du slipper onödiga extrakostnader, tipsar Rask.
Batterierna håller bättre än man trott
Eftersom elbilsmotorn har färre rörliga delar än förbränningsmotorn kan det innebära att den slits mindre, är billigare att serva och faktiskt håller längre. Teslas grundare, Elon Musk, har stuckit ut hakan och sagt att Teslans batteri ska klara uppåt 100 000 mil. Själva bilen är konstruerad att klara upp till 160 000 mil, vilket är ungefär tio gånger så långt som en genomsnittlig bil idag.
– Batteriet skulle kunna vara flaskhalsen som styr bilens livslängd. Men många undersökningar visar att sju-åtta år gamla batterier har en kapacitet på 80-90 procent. En bil som hade en räckvidd på 50 mil som ny, klarar alltså istället runt 45 mil, vilket fortfarande är helt okej, säger Kristofer Rask
Batteriet kan bytas ut, och utvecklingen inom batteriteknik går stadigt framåt. Om tio år, när bilens batteri kanske gjort sitt, kommer du sannolikt att behöva betala mindre för ett nytt batteri än i dag – och dessutom få en bättre räckvidd än när bilen var ny.
Enkelt att sälja i andra hand
När det i somras var dags för Niklas Backman i Borlänge att sälja sin elhybrid, valde han bort annonssajter och privatmarknaden, och vände sig istället direkt till lokala bilfirmor.
– Jag var medveten om att jag skulle få ut ett lägre pris genom att göra så, men jag ville bli av med den ganska omgående och kände att jag inte orkade med alla frågor och telefonsamtal som exempelvis en Blocketannons ger. Det här sättet var snabbt och enkelt, vilket jag prioriterade, berättar han.
Niklas valde att kontakta ett par olika bilfirmor som alla var intresserade av att köpa hans bil. Valet föll på högstbjudande och bilen såldes snabbt och smärtfritt.
– Jag kan rekommendera den försäljningsmetoden, om inte priset är den viktigaste aspekten i affären, säger Niklas Backman.