Laddning och säkerhet – vad ska jag tänka på när jag laddar elbilen hemma?
Allt fler privatpersoner skaffar elbil, och med det ökar också antalet laddstationer. Vad ska du egentligen tänka på när du väljer laddlösning för hemmet? Och går det inte egentligen lika bra att ladda i det vanliga eluttaget? Vi har pratat med elsäkerhetsexperten Fredriks Olars på Dalarnas Försäkringsbolag som reder ut frågan åt oss.
När du laddar din elbil hemma innebär det en ökad belastning på din elanläggning. Det betyder att du först måste kontrollera att din anläggning faktiskt håller för det.
– Du kan behöva en högre huvudsäkring för att den matande ledningen ska klara trycket – och klara det över en längre tid. Det hjälper ditt elnätsbolag dig med att ta reda på, förklarar Fredrik Olars.
Måste jag ha en särskild laddstation?
Egentligen inte – men det är det absolut säkraste! För hemmaladdning med upp till 16 ampere finns det faktiskt inga krav på att du måste ha en laddbox installerad – men det är ändå det bästa alternativet. Det finns uppenbara elsäkerhetsrisker med att ladda i det vanliga eluttaget.
– Tvärtemot vad många tror så är det faktiskt inne i huset det oftast börjar brinna när något går fel. Det beror i regel på en eller flera dåliga kopplingar på vägen mellan uttaget och bilen, säger Fredrik Olars.
Om du ändå väljer att ladda utan laddbox är det därför väldigt viktigt att du först anlitar ett elinstallationsföretag som kontrollerar din elanläggning och undersöker att den förväntas klara av den höga belastningen.
– För att slippa risken med potentiellt dåliga kopplingar längs vägen är det en bra idé att installera en egen gruppledning från elcentralen och ut till bilen, säger Olars.
Du bör sedan hålla löpande koll på stickproppar och uttag och leta efter sot eller tecken på överhettning.
Vad är det som är farligt?
Enligt Elsäkerhetsverket är det ännu inte helt klarlagt vilka som är de största riskområdena med att ladda direkt i eluttaget. I stället menar myndigheten att det är den förändrade användningen och ökade belastningen i sig som är problemet. Fredrik Olars håller med.
– Jag tror att vi i takt med allt fler elbilar på vägarna kommer att få se mer resultat av dålig hemmaladdning.
Många väljer att ladda i en av de många stolpar och uttag som finns runtom i landet avsedda för motorvärmare. Ofta finns ju de redan placerade vid parkeringen eller garaget och att ladda bilen vid något av dem känns lättvindigt och praktiskt.
Återigen blir det dock viktigt att du är vaksam på tecken på överbelastning, då uttagen inte är dimensionerade för elbilsladdning. Ännu viktigare blir det att hålla koll på eventuella skarvsladdar, som inte heller är anpassade för den konstanta strömmen, och blir därför en riskfaktor.
Välj säkerhet – välj laddbox
Fredrik Olars tipsar också om att om du trots allt väljer att ladda i det vanliga eluttaget, bör du se upp med den laddsladd som följer med bilen.
– Den brukar ha en tung ”klump” hängande på sladden, en bit ut från stickkontakten – se till att den hängs upp på en krok eller dylikt för att inte tynga ner och skapa glapp i kontakten.
Sammanfattningsvis har Fredrik Olars svårt att förstå varför någon väljer att hoppa över att köpa en laddbox.
– Jag hoppas och tror att det beror på okunskap. I min värld är det annars märkligt att du köper en bil för 600 000 kronor och uppåt – men snålar in på några tusenlappar i säkerhet genom att välja bort laddboxen. Gör inte det.
Du vet väl om att du dessutom kan få investeringsstöd för halva kostnaden? Vad väntar du på?