Hänger laddinfrastrukturen med elbilsutvecklingen?

På bara fem år har antalet elbilar i Sverige tiodubblats. I dag rullar närmare 100 000 laddbara bilar på de svenska vägarna. Men hur ser det ut, hänger laddinfrastrukturen med?

På bara fem år har antalet elbilar i Sverige mångdubblats. I dag rullar närmare 275 000 laddbara bilar på de svenska vägarna. Men hur ser det ut, hänger laddinfrastrukturen med?

I början av 2015 fanns omkring 10 000 laddbara bilar registrerade i Sverige, så ökningen är dramatisk. Bara det senaste året har antalet ökat med 75 procent och laddbara bilar utgör nu 5 procent av hela personbilsflottan. Och fler elbilar kräver såklart sin laddinfrastruktur.

Fler elbilar och ökad förväntan

För cirka fem år sedan kunde man räkna till omkring 1 000 laddpunkter runt om i Sverige, i dag är de drygt 14 000. Så ja, infrastrukturen hänger med.
– Dels handlar det ju om att elbilarna blir fler och dels om en ökad förväntan, både från marknaden och från ett politiskt håll. Antalet elbilar kommer fortsätta öka och därför avsätts mer pengar i budget för laddinfrastrukturen, menar Daniel Kulin, vid Power Circle, elkraftsbranschens intresseorganisation och fortsätter:
– Det finns ingenting som talar för en avmattning. Vår prognos är att vi kommer att ha 2,5 miljoner laddbara fordon i Sverige 2030.

Större efterfrågan på bostäder med laddmöjligheter

Det finns däremot sådant som riskerar att dra ner på takten i utvecklingen.
– Det som skulle kunna hända är att det blir problem med anslutande tekniska system som byggnader eller elnät. Eller att det uppstår en konflikt kring vem som ska betala. Är det skattebetalarna, parkeringsägarna, hyresgästerna eller elnätskunderna?

Och ja, vilka är det egentligen som ska betala?

– Mest handlar det om en kombination. Att köra elbil innebär ju fördelar såväl för mig som privatperson som för fastighetsägare och landet i stort. För privatpersoner blir det ett billigare och bekvämare transportsätt, för fastighetsägare ökar efterfrågan på bostäder med laddmöjligheter och för Sverige innebär det till exempel en minskad import av olja.

Utvecklad laddning

Förutom att laddstationerna blir fler så utvecklas de också hela tiden. Bland annat blir de kraftfullare, vilket innebär kortare laddtider. För laddboxen hemma kommer V2G (Vehicle to grid) –  en teknologi som innebär att elbilen laddas från elnätet och kan ge energi tillbaka, vilket balanserar belastningen.
– Dessutom kommer standarden ISO 15118 som bland annat innebär att elbilen och laddboxen kan prata med varandra och föra över information om vem som äger bilen och hur mycket ström den vill ha. Det bäddar i sin tur för ”plug-and-charge”,  då bilen identifieras och debiteras automatiskt. Det gör att man inte behöver ha olika kort, appar eller taggar när man ska ladda vid en distansladdare.

Här hittar du våra snabbladdare i Dalarna! 

Liknande artiklar

  • Elavtal i flytten
  • Förnya ditt elavtal
  • Dalakraftappen
  • Så funkar Dala Elfond
  • Så funkar elmarknaden
  • 100% grön el
  • Husjouren
  • Dalatrygg
  • Miljötillval – Ren vindel
  • Vindandelar
  • Bredbandssupport
  • Driftinformation bredband
  • Installation av bredband
  • WPS
  • Ladda på vägen
  • Skattereduktionen Grön teknik
  • Sälj din överskottsproduktion
  • Dala Solspar
  • Om solceller
  • Batteri – lagring av el
  • Kunderbjudanden
  • Dalakrafts sponsring
  • Stipendiet ung dalakraft
  • Föreningsel
  • Dalarna Hockey Camp
  • Avtalsvillkor
  • Konsumenträtt
  • Övergångspris
  • Press
  • Våra ägare och styrelsen
  • Miljöpolicy
  • Integritetspolicy
  • Ursprungsmärkning av el