dalakraft.se använder cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du användandet av cookies.Jag accepterar

Elbil i andra hand – så hittar du rätt begagnat

Allt fler elbilar säljs begagnade – till glädje för alla som inte vill eller kan köpa en fabriksny. Men vad ska du tänka på som begagnatspekulant? Vi har pratat med Kristofer Rask från alltomelbil.se, samt med en elbilsägare som nyligen sålt sin elhybrid på Blocket.

– Vi ser ser allt fler begagnade elbilar på marknaden idag, och det har bland annat att göra med att många leasingavtal går ut efter tre år, liksom att utbudet av elbilar ökat de senaste åren, säger Kristofer Rask.

Elbilen är eftertraktad, vilket driver upp andrahandspriserna.

– Värdeutvecklingen verkar stå sig bra. Fossila bilar ska ju fasas ut på sikt så det bör inte bli en sämre prisutveckling för elbilarna framöver, spår Rask.

Batteri och garanti

Vad ska du då tänka på vid köp av en begagnad elbil? Förutom det du alltid bör titta på vid bilköp; allmänt skick, slitage, rost och att serviceboken ser bra ut, bör du även ta en titt på batteriet.

– På vissa bilmodeller är det möjligt att se skicket på batteriet direkt på instrumentpanelen. På andra är det svårare, men köper du av en handlare eller verkstad kan de ta fram den informationen från bilen. Ett sista alternativ är att ladda bilen full och be att få provköra en längre sträcka för att se hur snabbt batteriet går ner, säger Kristofer Rask.

Många elbilar har nybilsgaranti i tre år, medan batteriet har en separat garanti på en viss kapacitet, ofta sex till åtta år eller 16 000 mil. Det varierar beroende på tillverkare och kan vara värt att kolla upp innan du slår till. Se även till att batteriet ingår i köpet, på vissa äldre elbilar hyrs batteriet och du som köpare tar då över hyran.

– Se även till att få med alla kablar till bilen, det kan annars bli en onödig extrakostnad, tipsar Rask.

Livslängd och hållbarhet

Eftersom elbilsmotorn har färre rörliga delar än förbränningsmotorn kan det innebära att den slits mindre och är billigare att serva, och på så sätt håller längre. Teslas grundare, Elon Musk, har stuckit ut hakan och sagt att Teslans batteri ska klara uppåt 100 000 mil. Själva bilen är konstruerad att klara upp till 160 000 mil, vilket är ungefär tio gånger så långt som en genomsnittlig bil idag.

– Batteriet kan vara flaskhalsen som styr bilens livslängd, som jag ser det. Många undersökningar visar att sju-åtta år gamla batterier har en kapacitet på 80-90 procent. På en bil som har en räckvidd på 50 mil innebär det att den istället klarar runt 45 mil, säger Kristofer Rask

Du kan byta ut batteriet, och utvecklingen inom batteriteknik går stadigt framåt. Om tio år, när bilens batteri kanske gjort sitt, kommer du sannolikt att behöva betala mindre för ett nytt batteri än i dag, och få en bättre räckvidd än när bilen var ny.

Sälja i andra hand

En som vet hur det är att sälja elbil på begagnatmarknaden är Marie Sylsjö i Falun. När hon fick tillgång till tjänstebil la hon ut sin elhybrid till försäljning på Blocket.

– Vi köpte den begagnad och hade haft den i ungefär ett år. Den hade gått långt, men var perfekt för transporter mellan hemmet och jobbet.

De vanligaste frågorna från spekulanter rörde batteriet och laddningen, liksom en del tekniska frågor om hemmaladdning.

– De undrade hur lång tid det tar att ladda och om det fanns några garantier på batteriet. Några undrade om man kunde ladda i vägguttaget, berättar Marie Sylsjö.

Hon bekräftar att det finns ett stort intresse för el- och hybridbilar på andrahandsmarknaden. Trots konkurrens från andra annonser var bilen såld på några veckor och hon tycker att värdeutvecklingen motsvarade den för en traditionell bil.

Till laddlösningar för dig!

Stängt

Ring oss

0771 48 80 00

Vi har öppet

Idag STÄNGT
Imorgon 10:00 - 21:00

Bli uppringd

Vi kontaktar dig så snart som möjligt eller på den tidpunkt du önskar.