Ladda elbil smartast hemma, på jobbet och på resan
Att byta till elbil innebär mer än att byta bränsle, det handlar om att ändra beteende. Det menar Nathalie Kinell på laddföretaget Bee, som jämför elbilsladdning med att ladda telefonen. Vi har samlat fem saker du behöver känna till för att ladda hemma, på stan och på resan.
Att byta till elbil handlar inte bara om att byta från fossilt bränsle – det handlar om ett nytt förhållningssätt; till sin bil, sitt körbeteende och till planering. Tillsammans med Magnus Lindström från vår samarbetspartner Virta har vi samlat våra bästa tips för ett laddat elbilsliv.
Som nybliven elbilsägare handlar en hel del om att sudda ut gamla föreställningar och beteenden kring sitt bilägande. Till exempel är bränslepåfyllning inte längre att åka till macken, utan istället att på bästa sätt ta sig till nästa parkeringsladdning. Och inte minst; den huvudsakliga och billigaste ”tankningen” gör du hemma eller på jobbet – medan du sover eller jobbar.
För att få till en så kostnadseffektiv laddning som möjligt bör du nämligen se till att du kan ladda på platser där bilen naturligt står stilla länge; som hemma på garageuppfarten eller vid jobbet. För att kunna ladda på ett säkert sätt hemma bör du investera i en så kallad laddbox, vilket är ett mycket säkrare laddningsalternativ än att ladda i ett vanligt eluttag. Det ska enligt Elsäkerhetsverket endast ska göras i undantagsfall. Självklart kan vi på Dalakraft alltid hjälpa dig med att hitta den bästa laddlösningen för dig.
– Hur fort din bil laddas beror på hur stor säkring du har till din laddare och hur många kilowatt din bil förbrukar per mil. De flesta elbilar klarar idag över 30 mil på en laddning och med tanke på att medelbilen körs cirka fem mil om dagen finns det god marginal även under de kallaste dagarna.
Laddbox optimerar din laddning
När du köpt en laddbox ska den installeras av en behörig installatör som drar el direkt från fastighetens elcentral. En laddbox kopplad mot dynamisk lastbalansering innebär att den hela tiden mäter hur mycket ström huset förbrukar och använder det som finns kvar till att ladda elbilen, utan att överbelasta någon säkring. Det innebär att husets övriga elförbrukare som ugn, tvättmaskin och värmepump får högre prioritet. Lastbalanseringen (energimätaren) känner sedan av hur mycket ström som finns över för att ladda din elbil. Man kan säga att laddboxen balanserar dynamiskt och du undviker att säkringarna löser ut, samtidigt som du optimerar din laddning.
Ladda i farten med Virta
På resan då? Idag finns det flera leverantörer av publik laddning och marknaden kan vara lite svår att överblicka. På Dalakraft samarbetar vi med en av marknadens ledande aktörer, Virta.
– Tillsammans med Dalakraft kan vi idag erbjuda laddning vid över 37 000 laddpunkter både i och utanför Sverige. I dem laddar du till det pris ägaren av laddaren har beslutat utan några övriga kostnader. Via roaming kan vi erbjuda laddning vid ytterligare cirka 175 000 laddpunkter spridda över hela Europa. Allt via ett och samma konto som tecknats med Dalakraft, säger Magnus Lindström.
Ladda din elbil smart
Ladda hemma eller på jobbet
Primärladdning eller normalladdning innebär att bilen laddas där den står parkerad; främst hemma eller på jobbet. Att investera i en laddbox är det smartaste och säkraste valet. Bor du i villa kan du enkelt beställa en egen box, medan du som bor i flerfamiljshus får kontakta fastighetsägaren, bostadsrättföreningen eller samfälligheten. På arbetsplatsen kan du gå ihop med kollegorna om arbetsgivaren ännu inte erbjuder laddmöjligheter.
Alla som köper en laddbox kan få skattereduktion för grön teknik; ett avdrag direkt på fakturan på halva kostnaden. Nästa steg är att fundera över vilken effekt du behöver. Enfas räcker för en laddhybrid, men kanske vill du redan nu förbereda för framtiden och välja trefas?
Undvik att ladda i vanligt vägguttag
Elsäkerhetsverket och försäkringsbolag avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag eftersom de inte är dimensionerade för att ladda under längre tid och kan orsaka brand. Det går att ladda i eluttaget i nödfall, om du är på besök hos någon där du måste ladda. Se då till att skruva ner effekten och undvik att använda förlängningssladd. LÄNK!
Ladda på stan eller på resa
Det smidigaste sättet att få tillgång till publika laddpunkter är genom laddföretagens egna appar – till exempel Virtas. Många elbilsägare använder flera olika appar för att få ett så stort urval som möjligt. Det är lätt att bli kund, du identifierar dig via appen och betalar bara för det du använder. När du reser behöver du som elbilsägare planera lite extra genom att hitta passande laddpunkter längs färdvägen.
Hur lång tid tar det?
Exakt hur lång tid det tar beror på en rad faktorer, som batteriets storlek, effekt på laddaren och hur mycket ström bilen kan ta emot. Ett helt tomt batteri kan ta emot mycket ström, men ju mer fulladdat det är, desto långsammare går det. Att snabbladda på vägen ska inte jämföras med traditionellt tankbeteende där man fyller upp hela tanken. Snarare laddar man precis så mycket bilen behöver för att ta sig fram tills nästa parkeringsladdpunkt, för när bilen väl står parkerad spelar det mindre roll hur lång tid det tar.
Vad kostar det?
Att ladda hemma vid villan kostar lika mycket som all annan elförbrukning och styrs av ditt elavtal. Har du en laddplats på jobbet eller vid lägenheten bestämmer arbetsgivaren eller fastighetsägaren priset, men vanligt är mellan 1,50-2 kronor per kilowattimme, vilket är lite dyrare än att ladda vid villan, men billigare än fossilt bränsle. Publik laddning delas upp i AC-laddning som går långsammare och DC-laddning som är snabbladdning. AC-laddning kostar runt 2,50-3,50 kronor per kilowattimme och DC runt 5 kronor.