Närbild på hand som laddar elbil

Vad är viktigt att tänka på inför valet av elbil?

Sneglar du på en elbil? Här är en lista med sex tips som kan vara bra att reflektera över innan köpet eller leasingavtalet skrivs på. Det handlar bland annat om elbilsval, laddning, släpvagnsbehov och kostnader.

  1. Hybrid, laddhybrid eller ren elbil?
    Är du beredd att lämna den gamla förbränningsmotorn helt, eller känns det tryggare att ha kvar den men ändå ta ett steg in i elbilseran? Hybridbilar finns i olika varianter, med det gemensamt att de inte laddas utifrån. Istället laddas batterierna när du kör med din ”vanliga” motor, samt när du bromsar.

    • Mildhybrid har en liten elmotor och litet batteri och är främst till för att assistera förbränningsmotorn vid starter, då den har som sämst verkningsgrad. Därigenom reduceras bränsleförbrukningen. Du kan däremot inte köra bilen enbart med elmotorn, den har för låg effekt.
    • Parallellhybrid har elmotor och förbränningsmotor som kan driva bilen var för sig eller tillsammans. Vanligtvis har elmotorn inte så stor effekt, men fungerar oftast i stadskörning. Förbränningsmotorn brukar också vara mindre än i en traditionell bil.
    • Seriehybrid drivs enbart av elmotor, men har en förbränningsmotor som vid behov genererar el till batteriet och fungerar som en räckviddsförlängare.
    • Laddhybrid, kallas också plug-in-hybrid, har både förbränningsmotor och en elmotor med batteri som laddas från elnätet. Batteriet räcker dock oftast bara för att köra bilen runt fem mil på ren eldrift.
    • Ren elbil är vad det låter som; den har enbart elmotor, en eller flera, och ett batteripack som ger en räckvidd på mellan 15 och 100 mil beroende på batteriteknik och storlek.
  2. Subventioner och skatt
    Staten vill stimulera övergången till en fossilfri fordonsflotta genom det så kallade bonus-malus-systemet, som från 1 april i år kan ge upp till 70 000 kronor i bonus beroende på hur mycket koldioxid bilen släpper ut. Utsläppsgränsen för när ett fordon får ta del av bonusen har sänkts till 60 gram koldioxid per kilometer. Det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över 0 är nu 45 000 kronor. Systemet gör också att bilar med utsläpp över 90 gram får en förhöjd fordonsskatt under 3 års tid.
  3. Ny eller begagnad?
    Moderna elbilar med litiumbatteri har funnits ett 20-tal år, vilket betyder att det också finns en hel del begagnade. Eftersom utvecklingen på området går fort, betyder det att de äldre bilarna har kortare räckvidd och längre laddtider än nya bilar. Är du enbart ute efter en andrabil som mest ska köras korta sträckor kan du däremot kanske göra ett klipp. Batterierna har längre hållbarhet än vad som tidigare trotts. En stor amerikansk undersökning visar att de i snitt tappar 2,3 procent av sin kapacitet per år. Det betyder att en bil med räckvidd på 25 mil tappar cirka 3 mil på 5 år. Samma undersökning visar att de flesta typerna av batterier kommer att överleva bilens förväntade livslängd. Kanske kan du dra nytta av den snabba utvecklingen om bilföretagen säljer de gamla modellerna billigare när det kommer en ny?
  4. Leasing?
    Är du osäker på om elbil är något för dig, eller om det är svårt att välja bland alla nya tillverkare som kommit genom elbilsboomen, så kanske leasing kan vara ett bra alternativ. För 3 000–4 000 kronor per månad i leasingkostnad finns det många modeller att välja på.
  5. Laddning
    Din viktigaste laddpunkt är troligen hemma, där är det också billigast att ladda. Bor du i villa bör du installera en laddbox. Du kan göra skatteavdrag för installation av grön teknik på samma sätt som med Rot eller Rut. Det betyder att företaget som gör installationen gör avdraget – 50 procent av kostnaden för arbete och material- direkt på fakturan.Bor du i bostadsrätt eller en samfällighet kan din förening få bidrag till installation av laddare från Naturvårdsverket med 50 procent av kostnaderna, men högst 15 000 kronor per laddpunkt. Distansladdning är när du kör längre sträckor och behöver stanna vid en laddstation för att fylla på batteriet. Observera att det som regel är dyrare att ladda bilen på en distansladdare ju snabbare det görs; alltså högre effekt=högre kostnad. Vanligtvis ligger dock priset mellan 2 och 5 kronor per kilowattimme. Har du tur kan du också få ladda din elbil gratis. Vissa köpcenter och livsmedelskedjor lockar med gratis laddning för att få kunder, men också för att visa sitt stöd för tillväxten av elbilar.
  6. Service
    Som bilägare har du en kännbar utgift varje gång bilen ska in på service. Även elbilar behöver förstås servas och kontrolleras, men en elmotor behöver inte samma underhåll som en förbränningsmotor. Den har få rörliga delar, behöver ingen olja, filter eller tändstift. Dessutom har en ren elbil varken koppling, växellåda, katalysator eller kamrem som behöver bytas. Därför är servicen inte lika omfattande på en ren elbil och därmed också oftast billigare. Moderna bilar har ett omfattade digitalt informationssystem för både säkerhet och nöje som behöver uppdateras regelbundet. Med elbilarnas genombrott sker uppdateringen allt oftare trådlöst – OTA (over the air) – precis som för mobiltelefoner.

Läs mer om laddning och elbilar >>

Liknande artiklar

  • Elavtal i flytten
  • Förnya ditt elavtal
  • Dalakraftappen
  • Så funkar Dala Elfond
  • Så funkar elmarknaden
  • 100% grön el
  • Husjouren
  • Dalatrygg
  • Miljötillval – Ren vindel
  • Vindandelar
  • Bredbandssupport
  • Driftinformation bredband
  • Installation av bredband
  • WPS
  • Ladda på vägen
  • Skattereduktionen Grön teknik
  • Sälj din överskottsproduktion
  • Dala Solspar
  • Om solceller
  • Batteri – lagring av el
  • Kunderbjudanden
  • Dalakrafts sponsring
  • Stipendiet ung dalakraft
  • Föreningsel
  • Dalarna Hockey Camp
  • Avtalsvillkor
  • Konsumenträtt
  • Övergångspris
  • Press
  • Våra ägare och styrelsen
  • Miljöpolicy
  • Integritetspolicy
  • Ursprungsmärkning av el