Oseriösa elhandelsbolags framfart har figurerat i media på sistone. Bland annat Sveriges Radio och TV4 Nyheterna har uppmärksammat problemet – som även märks av i Dalakrafts kundservicemottagning.
– När elpriset är högt ser många oseriösa aktörer det som ett guldläge, säger Sandra Blom, teamledare på Dalakrafts kundservice.
Här listar vi några saker att tänka på om någon ringer dig för att sälja elavtal.
– Vi har just nu många kunder som hör av sig till oss och upplever att de blivit lurade in i ett avtal de inte vill ha, säger Sandra Blom.
De flesta av de landets omkring 150 elhandelsbolag har mycket få klagomål hos Konsumenternas energimarknadsbyrå, men så finns det ett fåtal som har så många anmälningar att de blivit svartlistade. Det handlar om allt från felaktig fakturering till vilseledande marknadsföring eller höga avgifter för ”brutet kontrakt” när du som kund byter elleverantör.
– Om säljaren försöker stressa fram något bör du bli misstänksam. Du ska alltid ha möjlighet att läsa igenom avtalet i lugn och ro, säger Sandra Blom, och tillägger att du som privatperson alltid har 14 dagars ångerrätt på ett avtal som tecknats på distans.
Energimarknadsbyrån arbetar på uppdrag av bland andra Energimarknadsinspektionen och Energimyndigheten. På sin webbplats har de en tydlig klagoguide som beskriver hur du ska gå tillväga om du upplever dig ha blivit lurad av ett elhandelsbolag.