Dalakraft satsar åter på föreningslivet

Åter har Dalarnas föreningsliv fått ta del av Dalakrafts sponsring. 15 föreningar inom allt från kultur till ”udda sporter” har fått ett tillskott.

– Som vanligt är syftet att gynna ett brett fritidsutbud för våra barn och unga. Vi tror det ger en livskraftigare region, säger Rita Adolfsen, sälj- och marknadschef på Dalakraft.

Dalakraft delar ut sponsring till föreningars barn-och ungdomsverksamhet två gånger per år. Omkring 100 ansökningar kom in till vårens omgång.

– I urvalsprocessen har vi fokus på mångfald kring aktivitetstyp, geografi och könstillhörighet. Som vanligt kommer flest ansökningar från idrottssektorn, men vi får samtidigt in allt fler ansökningar från föreningar inom kultur och socialt engagemang. Det är glädjande, säger Rita Adolfsen.

Till sist blev det 15 föreningar som får 10 000 kronor vardera, pengar som ska gå till angivna ändamål för att utveckla barn- och ungdomsverksamheten. Föreningarna har i ansökan tydligt fått specificera vad pengarna ska användas till. Den här gången handlar det bland annat om att arrangera familjemarknadsdag, finansiering av ledarutbildningar, internationella tävlingar och teknikinköp.

– Vi vet att den ideella sektorn betyder så mycket för barn och ungas utveckling. Att vara medlem i en förening är för många mycket mer än bara att ”ha något att göra”. Det handlar också om att forma sin identitet, hitta sammanhang och bygga vänskapsband, oavsett social tillhörighet, säger Rita Adolfsen.

Stolta föreningssponsrare

Hon konstaterar att föreningar spelar en viktig roll i många unga människors liv, i form av ett nätverk av betydelsefulla aktiviteter.

– Samtidigt är det tufft både ekonomiskt och engagemangsmässigt för den idellea sektorn, därför känns sponsringsinsatsen viktig och meningsfull. Vi är glada över att kunna bidra, avslutar Rita Adolfsen.

Följande föreningar sponsras med 10 000 kronor var:

Sök till nästa sponsringsomgång

Stängt

Ring oss

Vi har öppet

Idag 10:00 - 14:00
Imorgon 10:00 - 14:00

Bli uppringd

Ange ditt telefonnummer så ringer vi upp dig så snart vi kan.